søndag 27. mars 2011

Det papirløse samfunn. Kan jeg gråte litt nå?

"Hei Borghild, her fant jeg et høringsdokument fra 2002 om digitalisering av arkivet!"
Etter en vannlekkasje i det kommunale arkivet til Træna kommune måtte kommuneledelsen tenke raskt. Løsningen de kom frem til var genial, de la rett og slett ut alle dokumentene ark for ark til tørk i den nye sportshallen.

Gi. Meg. Styrke. ER DET MULIG? Hvis jeg ikke akkurat hadde spist frokost, skulle jeg gnagd av meg armen i ren frustrasjon. De er vel kjempefornøyd med denne løsningen tenker jeg. Her har hele kommunestyret lagt hodet i bløt(!) og tenkt ut en fantastisk plan for å få tørket alle papirene. Det er slitsomt nok å tenke på at de i 2011 har så mye papir i kommunen, men det er enda mer slitsomt å tenke på at de fremfor å digitalisere dokumentene faktisk akkurat har bygget et NYTT PAPIRARKIV.

Det tok meg ca ett minutt å tenke ut at denne vannlekkasjen hadde vært en perfekt mulighet til å få scannet inn hele arkivet en gang for alle. Fremfor å okkupere nærmeste gymsal kunne de løpt ned til Elkjøp, kjøpt 10 scannere og scannet inn alle dokumentene. De må jo uansett håndtere hvert enkelt ark. Men neida. Jeg gremmes.

Noen vil kanskje argumentere med at det ville tatt for laaaaaang tid, og noen av dokumentene kunne blitt ødelagt mens de ventet på å bli scannet. Når jeg ser bildet ovenfor så er jeg ikke så sikker på det, men la gå. Scan de i det minste inn når dere har tørket de da, putt de for Guds skyld ikke tilbake i et papirarkiv. Jeg ber på mine knær!

Som om ikke det var nok, så har akkurat det samme nylig skjedd i Dønna kommune. Også der ble alle dokumentene behørig tørket uten å digitalisere de, til tross for at de uansett måtte håndtere samtlige dokumenter manuelt. Nei, det var en bedre idé å samle inn alle klesklypene i kommunen for å henge dokumentene til tørk.

Neida. Klart man ikke bare kan scanne inn masse dokumenter sånn helt uten videre. Jeg skjønner jo at enhver kommune med respekt for seg selv trenger et forprosjekt på to år bare for å vurdere hvilken konsekvens et dokumenthåndteringssystem ville hatt på arbeidsledighetsprosenten blant renholdsarbeiderne som tørker støv av dagens papirarkiv. De kunne eventuelt spurt meg, og så kunne jeg svart "Den vil gå opp". Men ikke ta mitt ord for det. For all del.

Det eneste positive i denne historien er at et antall kommunearbeidere for en gangs skyld jobber litt for skattepengene våre. Meningsløst arbeid, men det er hvertfall (marginalt) bedre enn at de spiller kabal og kommenterer kattungene til hverandre på Facebook.

Hadde det ikke vært for det sørgelige faktum at elektrikeren som monterte taklampen min har omtrent like høy yrkesstolthet som den jevne kommunearbeider, så hadde jeg hengt meg i den.

Foto: Helgelands blad
Relatert artikkel: Her ligger 6000 kommunale dokumenter til tørk (vg)

3 kommentarer:

  1. De er nok redde for datalagringsdirektivet de også. Kan´ke scanne inn digitalt da vettu, tenk om noen... SNOKER!!!:)

    SvarSlett
  2. http://wp.me/pYtns-yN
    Et sushi!
    (og stem gjerne fram diktet)

    SvarSlett
  3. Hvor var skallen som skulle åpne døra for å ta seg en røyk - der vinden er sterk. Det hadde vært morro det.

    SvarSlett

Søk i bloggen