onsdag 19. januar 2011

Samene krever erstatning for 47,424 reinsdyr

Reineiere i Finmark krever erstatning for 47.424 dyr, en firedel av hele reinbestanden. Når 25% av bestanden forsvinner årlig, kan det virke som et aldri så lite under at det er noen rein igjen.

Jeg har alltid oppfattet samer som litt spesielle, men at de var så flinke i matte har jeg aldri visst. Det viser seg at både matematikk og økonomi er fag som våre nordnorske venner har et helt spesielt talent for.

Fylkesmannen der oppe er antageligvis same han også, for han virker til å ha et tilsvarende talent. Etter å ha fått dokumentert ca 500 tilfeller av rein drept av rovdyr, tilkjenner han samene en skjønnsmessig vurdert erstatning for 10,000 dyr. Logisk.

"I fjor forsvant det over 57.000 dyr, og spørsmålet er hvor ble de av. Naturen tar tilbake 10 prosent, men hva med resten? Vi mener drøyt 47.000 kan være tatt av rovdyr", sier Nils Henrik Sara, leder for Norske Reindriftssamers Landsforbund til Dagbladet. Altså, hvis du er bonde og mister 57,000 sauer hadde du sannsynligvis vurdert å spikre opp et og annet gjerde, og kanskje investert i en to-tre gjetere og gjeterhunder? Det må jo være småflaut å rote bort så mye dyr?

Er du same og reineier, nei da skylder vi på at ørn og trost spiser opp tusenvis. Det er faktisk slett ikke uvanlig å se en måke eller skjære fly avgårde med en fullvoksen rein. Antageligvis blir hundrevis av rein daglig påkjørt av biler, på tross av at det bare passerer 3-4 biler om dagen på den lokale riksveien. For ikke å snakke om toget. Det passerer et tog i uka, men da skuffer det gjerne med seg en 50-60 rein i slengen. Det er ikke sjelden at reinskav og tyttebær er dagens rett i spisevogna hos NSB, for å si det slik. Også var det gaupa og jerven da. De spiser gjerne en to-tre rein hver om dagen de også. Slikt blir det mye svinn av i lengden.

Neida, så.. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, jeg tror jeg skal bli reineier. Faktisk har jeg allerede skaffet meg en hyggelig bestand på 15,000 dyr. Regner med at 3-4,000 forsvinner i løpet av 2011, Finnmark er jo veldig stort vet du. Ikke lett å holde styr på masse svimete rein på et så stort område. Ikke godt å si hvilke dyr som tilhører hvem heller. De er jo fryktelig like disse dyrene. Det burde bli en hyggelig utbetaling fra staten rundt juletider tenker jeg, så da er det bare å legge ned bloggen og flytte til Bahamas.

Paraplydrink og strandliv, here I come!

Relaterte artikler: Hevder rovdyr dreper 130 rein hver dag(ap), Hevder at gaupa spiste 47424 dyr(db)
Foto: Erik Veigård / NTB

6 kommentarer:

  1. Jeg liker spesielt at reklamebannerne til denne bloggposten er lenke til et matematikk-kurs, og noen som tydeligvis leier ut julenisser (ref rein). Ikke dum, den annonsebot'en til Google.

    SvarSlett
  2. Arild - ja der sier du noe. utleie av julenisser..hmm. Lurer på om de leier ut i Finnmark også? Et par fotografier tatt med telelinse som viser mistenkelige julenisser luskende rundt reinsdyrene mine burde jo være dokumentasjon nok til erstatning for et par hundre rein. Hm.. I like it! :)

    SvarSlett
  3. Trenger å utfordre meg selv skikkelig, og komme meg bort og oppleve noe helt nytt. I tillegg så må jo noen passe på Norge også :)

    SvarSlett
  4. Samer er så utspekulerte ass!

    SvarSlett
  5. Speilvendt: Ja det får'n si!

    SvarSlett
  6. Jeg sier bare: At det går an.......

    SvarSlett

Søk i bloggen