onsdag 30. mars 2011

Kollektivt selvmord

Linje 5 mot Vestli i går ettermiddag

En feil på signalanlegget ved Oslo Sentralstasjon fører til togkaos på Østlandet, og tusenvis av pendlere står fortvilte igjen på perrongen.

Jeg vet akkurat hvordan de har det. Jeg solgte bilen min i går formiddag, da jeg bor midt i Oslo. Tanken var at det er bortkastede penger å la bilen stå og råtne bort, jeg går jo til det meste. Skal jeg ekstra langt, så kan jeg jo ta trikken eller noe! Som sagt så gjort, og bilen ble raskt overlevert til ny eier. Overleveringen skjedde på Økern, og jeg hadde tenkt ut en snedig plan for å komme meg ned til sentrum igjen: Jeg skulle ta T-banen!

Jeg er jo ikke så bevandret i de kollektive mysterier, så jeg hadde ikke skaffet meg billett på forhånd. Til alt hell var det billettautomat inne på stasjonen, men til min store forferdelse var den okkupert av en familie på femten som forsøkte å forstå hvordan de bestilte billett med grupperabatt. Nå var gode råd dyre! Banen kunne jo komme hvert øyeblikk (Å, du naive menneske), og her stod jeg uten billett! Men hva skuer mine lyseblå? Narvesen!

Jeg løp alt hva remmer og tøy holdt de fire meterne fra billettautomaten til Narvesen, og stilte meg utålmodig i køen. Foran meg var det en hengslete ungdom som tydeligvis akkurat hadde fått seg sitt første Postbanken ungdomskort. "Skal jeg putte inn kortet?" "Skal jeg taste koden nå?" "Kan jeg ta ut kortet nå?"  Jeg og kassadamen smilte og himlet med øynene til hverandre det første minuttet, men jeg gikk raskt over til å gjøre kvele- og knivstikkebevegelser der jeg stod og ventet utålmodig bak den tilbakestående lille lausungen som garantert var resultatet av et skjebnesvangert fylleslag mellom hans mor og hennes onkel. Da han endelig fikk ut kortet av bankterminalen og skulle putte det tilbake i lommeboka så mistet han det på gulvet. Jeg er sikker på at det kom røyk ut av ørene mine.

Til slutt fikk jeg da kjøpt meg et fleksikort, og løp som vinden den friske ned på perrongen som i mellomtiden hadde fylt seg opp med folk. Hva kunne så perrongen på Økern tilby i løpet av en drøy halvtimes venting? Joda, svært mange mennesker inkludert meg selv ble tilbudt usedvanlig få måter å få sitt spede legeme forflyttet ned til byen. Selv er jeg av den beskjedne typen, men enkelte vil kanskje trekke det så langt som å hevde at det passerte ganske nøyaktig null kollektive transportmidler i løpet av den halvtimen jeg stod der. Vedkommende hadde ikke overdrevet. Jeg kjente desperasjonen ta overhånd. Ser jeg ut som om jeg nærer et skrikende behov etter å kaste bort store deler av livet mitt på Økern? Nei, det gjør jeg ikke! Få meg vekk herfra!

Jeg tror jeg skal lage en mobilapp som informerer om forsinkelser i kollektivtilbudet. Det er nemlig ALLTID forsinket når jeg skal kjøre kollektivt, så da er det bare å oppdatere appen hver gang jeg er ute og reiser. Enden på mastercard var hvertfall at banen kom til slutt, men den var så full at jeg måtte sitte på taket.

Så i dag kjøpte jeg meg ny bil. Jeg vet man skal ta vare på miljøet og sånn altså, men jeg må tenke litt på blodtrykket også. Uansett, hva har du gjort for miljøet i det siste? Slått av lyset i én time sier du? Hah, det er da ingenting. Jeg har reist kollektivt en hel dag!

Foto: Oslo sporveier
Relaterte artikler: Togkaos på Østlandet(vg), Slik rammer det deg(vg)

2 kommentarer:

  1. Hehe, kollektivtrafikk kan være utrolig frustrerende noen ganger, men det kan forsåvidt bilen også ;)

    SvarSlett
  2. Ja, best å gå! Men det tar for laaaaang tid. :)

    SvarSlett

Søk i bloggen