lørdag 23. oktober 2010

Arrogant flypersonale. De burde skamme seg!

"Vi opplever for øyeblikket lett turbulens"
På en kveldsflygning mellom København og Kristiansand skal en beruset sørlending ha forsøkt å åpne en av flydørene for å forlate flyet. Det hele endte med et basketak mellom mannen, en passasjer og kabinpersonalet.




Dette er et godt eksempel på en stadig økende trend i dagens samfunn. Mennesker ansatt i serviceyrker herser med sine kunder og oppfører seg som småkonger. Kommer man to sekunder for sent til bussholdeplassen nytter det ikke å signalisere til sjåføren, han gir full gass ut fra holdeplassen så sølespruten regner over deg. Dette skjer meg flere ganger i uken, på tross av at jeg til og med kjenner sjåføren. Han er forøvrig en særdeles ufyselig type. I flere år har han gitt meg pepper fordi jeg betaler med kronestykker og femtiøringer. Jeg skaper forsinkelser for de andre passasjerene sier han. Tullprat, jeg har talt opp nøyaktig riktig sum på forhånd! (Noe jeg naturligvis viser ved å legge frem én og én mynt så han ser at jeg ikke forsøker å lure ham)

Et annet eksempel er når man skal handle. Hver gang jeg er i den lokale matbutikken blir jeg forfulgt av en mistenksom securitasvakt hele veien. Det er svært ubehagelig kan jeg fortelle. De var greie der i starten, men etter at jeg glemte å betale tidligere i sommer så har de vært veldig vanskelige. Det er ikke forbudt å være litt vimsete!

Uansett, tilbake til saken. Det er veldig vanlig at man blir uvel eller redd på fly, så hvis noen får et illebefinnende og ønsker å forlate flyet så må de da få lov til det? Det er jo bare å stoppe på nærmeste flyplass og slippe de av. Veldig lite kundeorientert. Og da har vi ikke engang snakket om at du må kle av deg alle klærne og bli befølt av en gorilla som knapt kan snakke norsk før du i det hele tatt får sette fot ombord på flyet. "Til siden." sier de og peker på det lille rommet sitt. Jeg går til psykolog fire ganger i uken for å prosessere det jeg har vært gjennom i det rommet.

Når jeg så endelig er ombord møtes jeg av like uhøflig kabinpersonale. "TE? KAFFE?" nærmest roper de mens de løper nedover midtgangen. Har jeg ikke fortjent en hel setning kanskje? Men neste gang jeg skal ut og fly skal jeg gi tilbake med samme mynt. Da sitter jeg klar. Når flyvert Trygve suser friskt nedover midtgangen med streng mine og velstelte bryn.

"Te? Kaffe?"

"Homo?"

Relaterte artikler: Ville åpne flydør i luften(vg), Masseslagsmål i Oslofly(vg), Ville gå ut av flyet over Skagerak(fvn)
Foto: Are Svendsen

18 kommentarer:

  1. Kan ikke akkurat ta deg alvorlig, men.

    Du vet du kan gå igjennom en sikkerhetskontroll uten å ta av deg en noe som helst?

    Hvor vanskelig blir det da for deg å gå igjennom noe som ser ut som en dørkarm? Og så bare vandre videre uten å gjøre noen ting.

    Ta på sko og belte som ikke gjør utslag. Ha genser istedet for jakke og ha en liten mobil telefon i lomma og du vandrer rett igjennom.

    Hvorfor i Fuck skal du drasse med hånd bagasje ombord på fly? Sjekk inn alt.

    Hva skjer så på bakrommet? tror du at hanskene som vekterne bruker skal opp i.. Da har du blandet de med tollerne (i filmer).

    Hanskene er så vaktene ikke skal skitne til håndbagasjen din etc. Tilfelle du er manisk redd virus og sykdommer.

    Men hva skal vi med sikkerhets kontroll. vi har jo ikke ekstremistiske muslimer her i landet.
    Og ingen invadrere er så missfornøyd at de finner på noe galt, vel utenom Brahim Boutaraa.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Brahim_Boutaraa

    SvarSlett
  2. Jeg vil jo heller spørre hvorfor skal jeg sjekke inn bagasje. Jeg vil gjerne at bagasjen skal bli med meg dit jeg reiser, ikke havne på Island eller noe. Og ta på meg genser istedenfor jakke? Har du vært utendørs i det siste? :)

    SvarSlett
  3. HALLO! Ett lite tips kjære deg; tenk positive tanker... Du fokuserer jo bare på det negative rundt deg!!! Er ikke tilhenger av bibelen, men her har du virkelig noe å lære: Joh.3.16. "det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem". Hvorfor er du så aggresiv???

    SvarSlett
  4. Korrigering til bibelsitat: Matteus 7.12. Men Johannes 3.16 er også et veldig viktig bibelvers. Guds fred!

    SvarSlett
  5. Første bibelsiterer: "Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem". Det er et flott ordtak, som jeg naturligvis regner med at alle rundt meg følger. Dermed må jeg jo anta at de vil jeg skal oppføre meg som en idiot mot dem, siden de oppfører seg som idioter ovenfor meg? Eller var det ikke sånn det funket? :)

    SvarSlett
  6. Håper du har skrevet denne artikkelen som en spøk.

    Hvis ikke må livet være vanskelig for en idiot som deg...

    SvarSlett
  7. Det er lov å håpe :)

    SvarSlett
  8. Hehe..det var jo et..tja, litt rart skrevet innlegg. Er til dels enig at mennesker innenfor serviceyrker bør oppføre seg og ikke være sure og gretne. Jeg er alltid snill og smiler til kassadame/flyvertinne osv men ofte får jeg bare sur tryne tilbake..det er absolutt ikke greit.

    Når det gjelder "Det er veldig vanlig at man blir uvel eller redd på fly, så hvis noen får et illebefinnende og ønsker å forlate flyet så må de da få lov til det? Det er jo bare å stoppe på nærmeste flyplass og slippe de av. Veldig lite kundeorientert"..hehe...hadde det vært SÅ lett du. Der har du nok litt lite innsikt å uttale deg om hvor lett det må være..tror nok ting er litt mer vanskelige enn som så.

    Jeg forstår essensen i det du har skrevet men du har skrevet mye rart her også:"Og da har vi ikke engang snakket om at du må kle av deg alle klærne og bli befølt av en gorilla som knapt kan snakke norsk før du i det hele tatt får sette fot ombord på flyet" ? Dette blir litt vel drøyt gitt :p Greit å uttale seg om viktig tema men hold deg litt saklig kanskje?

    SvarSlett
  9. Hm, siden jeg har gått på denne tabben en gang før må jeg spørre; Er dette et ironisk innlegg?:P

    SvarSlett
  10. Hufsa: Tampen brenner!

    SvarSlett
  11. Er du helt blåst eller? Kaller dem lite kundeorienterte, fordi de ikke stopper på en flyplass hvis en person vil av? Hvor korttenkt går det ann og bli? Du er for dum til og fly, bare la vær...

    SvarSlett
  12. Siste anonym: Har du ikke slått opp ironi i ordboken før du begynte å lese blogger på internett? Hvor korttenkt går det an å bli? :)

    SvarSlett
  13. Hadde jeg slått opp ironi, hadde jeg ikke kommet lenger. Det heter sarkasme xD
    Trodde du var seriøs, står så mye annet piss i bloggen din, men jaja, skal ikke klage, du lager ihvertfall blogg...

    SvarSlett
  14. Det er ikke så mange (ingen?) av de andre innleggene som er alvorlig ment heller.

    SvarSlett
  15. Hvis du mener at dette var ironisk ment, så er du veldig dårlig på ironi. Og bør holde deg unna det i fremtiden. Dette var rett og slett over kanten. Du er jo et levende bevis på at akkurat slike ting skjer.
    Og du?? En flyplass er ikke en bussholdeplass. Sånn som det virker som du tror. Det er ikke bare å lande hvor som helst.

    Glemme å betale i butikken? Nei, det er faktisk ikke mulig..

    SvarSlett
  16. Siste anonym: Takk for konstruktive innspill. Da skal jeg holde meg unna ironi og sarkasme i fremtidige innlegg, haaper du folger med fremover! :)

    SvarSlett

Søk i bloggen