mandag 26. juli 2010

Ninas brev spredd til Afghanistan over internett

VG forteller i dag om hvordan en saksbehandler i NAV klarte å putte Nina Tunglands papirer i feil konvolutt og sende det til en vilt fremmed. Hendelig uhell, menneskelig feil? Neida, alle tror nå at dette skjer hos Nav hver dag, og skattepengene våre vil snart få ben og gå på.

Nav vil nemlig etter forslag fra Nina innføre saksbehandling i stereo. Hver saksbehandler skal nå få en assistent som sitter ved siden av seg. Vedkommende får egen PC, og skal følge med på vg.no for å sjekke om den første saksbehandleren har gjort noe galt.

"Det er grusomt at noen jeg ikke kjenner har lest dette", uttaler Tungland(44). Newsflash til deg Nina: nå vet hele Norge hvem du er, hvordan du ser ut, at du er 100% uføretrygdet, sliter med økonomien og angst. De sitter nå og titter på facebookprofilen din og prøver å pønske ut hvor du bor. Hjalp det? Du får be Nav sende papirene dine rett til VG neste gang, så sparer du litt tid.

"Det hjelper meg lite at Nav legger seg langflate og ber om unnskyldning. Jeg vil be Nav om erstatning for dette," sier hun videre. Hør her Nina, du har allerede fortalt hele Norge at du går på trygd og ikke eier nåla i veggen, alle skjønner at du bare prøver å utnytte situasjonen. Vær glad du ikke hadde sykehistorien din lagret hos forsvaret:


92.000 hemmelige dokumenter om krigen i Afghanistan har lekket ut på nettet. I dagens dekning av denne nyheten finner vi endel uttalelser som gir grobunn for deilige konspirasjonsteorier. I følge PRT-sjef Rune Solberg er ikke "måten vi gjennomfører operasjoner på så veldig hemmelig". Men litt hemmelig er det? Bittelitt? Du kan si det til oss, Rune.

Ellers kan vi i VG lese Afghanistan-ekspert Lurås uttale "Mange vil også si at USA står bak Taliban - uten at dette nødvendigvis stemmer". Uten at det NØDVENDIGVIS stemmer? Men du vil altså ikke utelukke det? Kanskje de ikke står så veldig bak? bare bittelitt? Hmmm..

Pussig nok er det ingen av de VG intervjuer som er spesielt bekymret, på tross av overskriften om at de frykter konsekvensene. Men overskrifter skal jo lokke lesere. Et godt tips jeg vil ta med meg videre!

Noe annet som er litt pussig er at Afghanistan-ekspert Lurås aldri nevnes med fornavnet sitt i artikkelen. Heter han faktisk Afghanistan-Ekspert Lurås? Foreldrene dine legger ganske harde føringer for ditt fremtidige yrkesvalg i så fall. Litt som hvis foreldrene dine døper deg Charter-Svein, Robinson-Christer eller kanskje Paradise-Petter. Før eller siden ender du opp i en realityserie på TV3, enten du vil eller ikke.

Bør Nina få erstatning for at Nav sendte papirene hennes feil? Eller burde hun kanskje melde seg på en realityserie på TV3 for å sikre seg litt mer PR?

Foto: VG, Scanpix





21 kommentarer:

  1. Står Helge Lurås i artikkelen da...

    SvarSlett
  2. Hvor befinner du deg ?
    kunne du opplyse det slik at vi kan be de komme med den gule bilen å hente deg.
    Måten du skriver på viser at du trenger behandling snarest.

    SvarSlett
  3. Helge Lurås? Alle skjønner at han ikke heter Helge. Det var bare noe de la til etter at jeg la ut bloggen. Han har sikkert hemmelig fornavn.

    SvarSlett
  4. Politikere og journalister rotter seg sammen for å få gjennomslag for allverdens idiotiske lover og regler som folk flest ikke ville finne på å ønske seg. Kanskje en idé å innføre direkte demokrati, slik de har det i Sveits.

    Da blir det ikke lenger kun opp til "den politiske eliten" å bestemme hva slags lover og regler vi skal ha i landet vårt.

    SvarSlett
  5. Vestlige saue-velgermasser må ikke glemmes ved skyldfordelinga.
    Det var jævla vestlige velgere som legitimerte sine regjeringers bandittisme på fremmed jord fordi de ville få økonomiske fordeler av vestlig terror i Midt-Østen og Afghanistan.

    Guds straff til sauemasser som kommer snart, er helt berettiget!
    Jævla sauer er ikke uskyldige.

    SvarSlett
  6. Thorbjørn fortjener definitivt behandling! Tør jeg foreslå http://www.colosseum-spa.no?

    Bravo bravissimo! Du tar kua på kornet! (jeg hører det allerede… Sint anonym: ”det er ikke sånn det skrives!! Hvor befinner du deg? Nå kommer den gule bilen og tar deg!!”)

    Lurer for øvrig på om jeg ikke skal ta sjansen på å sende dokumentene mine til NAV selv i håp om å få karret til meg en trygd eller to. Ut fra hva jeg kan lese av Tunglands åpne facebookprofil (godt hun har hemmelig adresse i det minste… ) så har man tydeligvis råd til en endeløs rekke utenlandsreiser! Gotta love velferds-Norge! ;)

    Digger bloggen din Thorbjørn! Den er morsom, aktuell, uhøytidelig og direkte, keep up the good work!

    Ps! Fantastisk innlegg fra siste anonym om jævla sauer haha!:)

    SvarSlett
  7. Du skriver skikkelig bra! All ære!

    SvarSlett
  8. Kjersti og Anonym, takk for det :)

    SvarSlett
  9. Det er neimen ikke enkelt å skrive blogg, som Thorbjørn, når hjernen ikke strekker til. Finn en annen hobby!!

    SvarSlett
  10. Hei Thorbjørn ...jeg synes dette virker mer som et personangrep og hån mot Nina fordi hun står frem. Jeg ble litt sjokkert over ordlyden din her da jeg klikket på linken. Synes det er flott at folk tør stå frem når de opplever slendrian fra NAV. Nav er en bedrift som sitter på sensetiv informasjon om mange mennesker og slikt bør definitivt ikke skje!

    Hva med at du legger ut navn, adresse, ditt mobilnummer og bankontonummer her på bloggen?
    tipper det er mange som har lyst til prate med en slik samfunns engasjert kar som deg.

    Du har til og med engasjert deg så flittig... at du sjekket mer om henne på facebook! For finne litt til bruke som oppgulp. Du verden som du imponerer me!. Gratulerer =:O

    Marlene S

    SvarSlett
  11. Hei Marlene.

    Å legge ut bankkontonummer høres ut som en god ide, det skal jeg vurdere. :)

    Hvis Nina synes det var så fryktelig at én person hun ikke vet hvem er leste om henne at hun ønsker å be om erstatning fra NAV, så virker det jo litt merkelig å stå fram med fullt navn og bilde i VG og fortelle livshistorien sin etterpå? Ikke?

    Hvis det stemmer at hun er så storsinnet at hun stiller i VG kun fordi hun ønsket å hjelpe andre, så vil jeg foreslå at hun frasier seg en eventuell erstatning. Da kan NAV heller bruke disse pengene på å forbedre rutinene sine. Det må vel være til alles (og ikke bare Ninas) beste? :)

    En sak har alltid (minst) to sider. At vinklingen VG velger å legge ut alltid er den rette stiller jeg meg noe tvilende til. På samme måte som MIN vinkling selvfølgelig også kan være feil. Slik skaper vi nettopp diskusjon og samfunnsengasjement, som du sikkert ønsker deg.

    Takk for ditt bidrag. :)

    SvarSlett
  12. Kjempebra skrevet Thorbjørn. Artig og morsom vinkling. Stå på videre! :)

    SvarSlett
  13. Bra skrevet Thorbjørn og Kjersti. Det er uansett trist at enkeltmennesker som burde blitt beskyttet fra seg selv blir utnyttet av VG.

    SvarSlett
  14. hahahah :D ka e probleme ditt om eg tør spør?? kansje finna ut kor du bor og i samme slengen då!!

    å det er bra at folk går ut me sånn.
    tror du heller ska tenke viss det sjøl hadde sjedd me kjææære deg ! ;);)

    SvarSlett
  15. Til du siste anonyme: Ta deg en bolle!! Og det gjelder Samantha og Marlene også!

    SvarSlett
  16. Haha, bollefest! :)

    Interessant her er at halve Norge gisper av den helt GRUSOMME nyheten om at NAV har puttet 1 sett feil dokumenter i 1 stk feil konvolutt. Folk i andre land sliter med korrupsjon, krig, naturkatastrofer og fattigdom. I Norge har vi konvoluttfadeser. Helt ille.

    Offeret for konvolutt-tragedien ønsker selvfølgelig erstatning for all påkjenning hun selv har påført seg og Samantha og Marlene står vel allerede i kø hos Skatteetaten for å øke skatten sin, så stakkars Nina Tungland kan få en ny reise til Syden som plaster på skrubbsåret sitt.

    Alle skal få, i pose og... konvolutt?

    SvarSlett
  17. you go Kjersti! Vi kan sende Nina boller i posten:) Nå trenger vi bare den hemmelige adressen:)

    SvarSlett
  18. hahhaa.. off.. eg forstår ikke heilt ka ti eg virkeig ska bjunna å bry meg om din grimme meining men men!!! ;) kan eg få din adresse kansje så kan eg senne noe annet i posten til deg ? ;)

    Ps : neeeeitakk , vil ikke ha boller fra sånne folk som dere :)

    SvarSlett
  19. Hyggelig at dere engasjerer dere på begge sider, og til og med deler ut boller. :)

    Jeg er sikker på at Nina er en hyggelig dame med i utgangspunktet gode intensjoner, som kanskje burde tenkt litt mer før hun gikk ut i VG. Uansett får vi håpe det ordner seg får både henne og Nav. :)

    SvarSlett
  20. mm , håper noe ordner seg for deg også ;) for du det trenger du ! :D

    SvarSlett
  21. hah! gi meg en bolle!!! jeg vil også ha! helst med rosiner da:) på forhånd takk:)

    SvarSlett

Søk i bloggen