lørdag 23. oktober 2010

Fastlege, Schmastlege.. Snakk om oppskrytt yrke!

Bare kall meg Dr Jekyll
Skattelistene for 2009 viser at flere av de mest brukte fastlegene hadde millioninntekt i fjor. Øverst på listen troner fastlege Svein Stiksrud ved legekontoret Din Lege i Oslo, med 4 137 158 kroner i inntekt.




Leger ja. Der har du et yrke du kan få billig av meg. Jeg tror (vet) at jeg kunne gjort en nøyaktig like god jobb som Svein Stiksrud, helt uten legeutdannelse. fire mill i lønn høres jo ikke feil ut.

Uten å bli helt powerpoint så tror jeg at jeg må ta hjelp av en punktliste her.


  • Du kan komme ruslende til legen og dikte opp hva som helst, og du får en sykemelding.
  • Hvis du har noe mer avansert på hjertet enn at du har vondt i halsen, så klør de seg i hodet og må bla i en stor tykk bok (hva skjedde med EDB?) som jeg ikke aner hva inneholder. Skal den ha noe som helst nytte i sammenhengen får vi vel anta at den inneholder en slags kryssreferanse mellom symptomer og sykdommer? Mest sannsynlig er sidene blanke.
  • De fleste som feiler noe har (til legenes forsvar) relativt diffuse symptomer. La oss være ærlige. Legen din har ikke den fjerneste anelse om hva som feiler deg. I beste fall gjetter han, og stort sett gir han deg en penicillinkur og håper på det beste. Dette inkluderer tilfeller hvor symptomene dine er at du har sagd av deg armen i en arbeidsulykke.
  • Legen er alltid minst en halvtime forsinket, også hvis du har dagens første time. Jeg er relativt sikker på at det er en eller annen naturlov som brytes her, da ingen er inne hos legen mer enn fem minutter. 
  • Går du til en healer (altså en sprø person), så vil vedkommende kunne gi like nøyaktig diagnose som fastlegen. Ingen aner hva de snakker om, forskjellen er at healeren faktisk tror på det han sier.
  • Alle venterom på legekontorer sitter fast i en slags knute i tid og rom, med det resultat at alt lesestoffet som er tilgjengelig er julenummeret av Se&Hør fra 1997. Alltid. På alle legekontor. Dobbeltsjekk neste gang du bytter fastlege. Legg også merke til at Julekryssordet på side 47 ikke er fylt ut. Selv om du fyller det ut, er det tomt igjen neste gang du kommer. 
Foto: helsenordbyen.no


9 kommentarer:

  1. Morsomt det du skriver og jeg er enig i at det veldig mye som kan bli bedre på dettte feltet, spesielt med å komme for sent. Men leger har faktisk en veldig lang og krevende utdannelse og kompetanse bak seg. Jeg er selv medisinstudent og vi hadde foredrag forrige uke hvor foreleseren viste statistikk over at leger topper listen over selvmord i Norge, nettopp av den grunn at de har for stort press og høye forventniger på seg selv og fra andre.

    SvarSlett
  2. Legeforeningen har jo lenge jobbet hardt for at minst mulig leger skal bli utdannet, og konsekvensen av dette er at leger får (og tar) lange dager, som selvsagt gir flere feildiagnoser.

    SvarSlett
  3. Legeyrket er litt foreldet. I dag har alle og enhver tilgang til databaser som kan gi en bedre diagnose enn det mange leger er i stand til å huske, av åpenbare grunner. Samlet medisinsk kunnskap er så stor at ikke noe menneske er i stand til å lese alt som har blitt publisert før man dør av alderdom.

    Bruk en diagnoseside på nettet rett før du tar turen innom legen. Du er garantert mer opptatt av symptomene dine enn en lege. Hadde heartburn lenge, gikk til leger, de sa det var virus, går nok over. Selvsagt fant jeg senere ut på nettet at det ikke var virus, men heartburn. Jeg var vel ikke akkurat overrasket over at noen gamle leger ikke så det, så mye som de arbeider.

    SvarSlett
  4. Sønnen min på 3 år er mykje sjuk. Diabetes og barneastma.
    Har fått time til fastlege 1 gang på 2 år... Ellers blir det legevakt.
    Samtlige ganger eg har vært til lege har eg sagt kva eg trur feiler han, og legen er jo selfølgelig enig... Skriver ut medisin og feridg arbeid.
    Fantastisk!!
    Sjølv er eg ein drømmepasient for fastleger. Sjelden sjuk og går aldri til legen.
    Men det er jo ikkje så farlig, han får jo betalt uannsett.

    SvarSlett
  5. Forelsår at dere lar vær med å dra til legen neste gang dere er syk, og heller klarer dere på egenhånd :)

    SvarSlett
  6. Trass slik urimeleg kritikk er me legar plikta til å behandla dykk. Eg er takksam for eit slikt gjevande yrke, bra val.

    SvarSlett
  7. Latterlig å angripe leger på alle fronter, dette er mennesker som har viet yrket sitt til holde helsen DIN ved like. Eg syns igrunn litt synd på fastlegar som må handskast med alt mulig hypokonderi, For det er jo det de driver med hovedsaklig. Hadde enn berre folk tatt turen til legen når dei faktisk var sjuke og ikkje berre litt pjusk, hadde det kanskje vert litt enklare.

    Jatakk eg tar ein slik sjukemelding til 89.90, takkskalduhaværsegod.

    -realisten

    SvarSlett
  8. Nest siste anonym: Du er sikkert en flink lege. Hadde du hatt selvironi hadde du vært morsom å besøke også. :)

    Siste anonym: Ironi? Sarkasme? Ordbok?

    SvarSlett

Søk i bloggen