onsdag 27. oktober 2010

Biler laget av papp er upraktisk når det regner

Pokker, jeg traff fortauskanten
Bilprodusenten Geely (som nylig kjøpte Volvo) har et noe mer frynsete rykte enn sin Svenske Bror hva gjelder kollisjonssikkerhet. Bilen Geely CK 1 har nå fått fantastiske 0 av 5 stjerner i en NCAP-test.





I Latin-Amerika er det fortsatt helt normalt med biler uten airbag og karosseri laget av aluminiumsfolie. En fordel med dette er at til tross for at de bruker gamle, ineffektive motorer så kan bilene bli ganske økonomiske på grunn av lav vekt. Geely CK 1 har ved hjelp av avansert karosseriteknologi blitt en av de letteste serieproduserte bilene noen gang, og veier bare 450kg.

De ekstremt lette platene som er brukt på bilen har riktignok noen mindre heldige egenskaper. Hvis du lener deg til bilen blir det håndavtrykk i panseret, og du kan ikke kjøre fortere enn 95km/t, for da blåser karosseriet rett og slett av bilen. Det anbefales også at man ikke bråbremser i hastigheter over 50, for da vil festene til sikkerhetsbeltene ryke av belastningen. På den positive siden er instrumentpanelet laget av så tynn og myk plast at du sannsynligvis ikke får spesielt vondt hvis du slår hodet i det når beltene ryker.

En annen fordel med denne bilen er naturligvis at det er veldig lite rustproblemer. Du vil aldri få rust i bærende konstruksjoner, for bilen har ingen. Og alt av gods i bilen er så tynt at det ikke er noen praktisk forskjell på overflaterust og gjennomgående rust. Er det rust så er bilen borte, punktum. Får du en skrape i lakken så er det bare å komme seg ut av bilen så fort som mulig. "Hmm, fin kjerre du har fått deg, men jeg synes jeg ser en liten rustflekk nede på skjerm på venstre sid.. *poff* hmm.. hvor ble det av bilen?"

Foto: Latin NCAP
Relatert artikkel: En av verdens farligste biler(vg), Katastrofekrasj av Kina-bil(vg)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen