søndag 31. oktober 2010

Thorbjørn oppklarer mysteriet bak det danske tallsystemet

Da er det tid for videoblogg igjen!

I går var jeg på en sosial sammenkomst på beste vestkant i sammenheng med avslutningen av en arkeologisk utgraving jeg har deltatt i. Etter å ha pratet en stund med min gode venn og kollega Doktor Drøvel, satt jeg meg tilfeldigvis ned ved siden av en engelsk sjømann som satt inne med en godt skjult hemmelighet, nemlig nøkkelen til det danske tallsystemet! Heldigvis hadde jeg med båndopptageren min, og var oppegående nok til å slå den på. Dermed kunne jeg høre på den i dag, og gjenfortelle det til dere.

Advarsel: Hvis du ser denne videoen vil det forandre livet ditt for alltid. Du vil ikke lenger kunne tøyse og le av halv-fjærs og fems, det er nemlig ikke like morsomt lenger hvis du vet hvordan danske tall egentlig fungerer. Tenk deg nøye om før du trykker play!




8 kommentarer:

  1. Hahaha, nå lo jeg godt!

    Men - JEG SKJØNTE DET! Hadde aldri trodd noen skulle klare å forklare meg det danske tallsystemet - men det klarte du, gitt! Thank you! :0)

    SvarSlett
  2. Så bra, da er vi to som vet hvordan det funker! Det var såvidt jeg skjønte det selv. :o)

    SvarSlett
  3. Men jeg skal innrømme at jeg har en ufattelig dårlig husk...må derfor innom å se video daglig i 1 mnd før jeg har klart å lagre avansert tallsystem... Nuvel. Fra nå av vet du hvem som til stadighet er inne og ser på forklaringen din. ;0)

    SvarSlett
  4. Jeg var veldig innstilt på å se hele videoen og skjønne tallsystemet, men jeg falt av omtrent halv fems sekunder ut i forklaringen. Hadde jeg bare holdt ut fjærs sekunder til!

    SvarSlett
  5. Halv fems..humm.. 90 sekunder - da var du jo kommet langt! You can do it!

    SvarSlett
  6. Nei, dette skjønte jeg ingenting av. Kanskje det finnes en oversetter på nett?

    SvarSlett
  7. Pruting på torget blir da slik:

    mye for den?
    7 og en halv fems
    jeg gir deg 2 og en halv tress.
    nei jeg går ikke under 5 og firs.
    ok jeg strekker meg til 2 og en halv fjerds.
    hmm 8 og en halv fjerds så har du en deal..

    hehehe like morsomt som før det da?

    SvarSlett
  8. Tommy: Haha! ja, jeg tror hvertfall jeg må pugge dette litt til før jeg klarer å holde følge i en pruterunde! :)

    SvarSlett

Søk i bloggen