mandag 23. august 2010

Ingen liker fisk. Klart du blir slank av å ikke spise fisk!

Skal jeg spise dette? Seriøst?
Ny forskning - du blir slank av fisk! Hurra! Forskning, studier, statistikk! Slikt blir det alltid gode nyheter av! Nå har jeg strengt tatt ikke lest artikkelen veldig nøye (til mitt forsvar var den uvanlig lang til VG å være) - men kritisere konklusjonen kan jeg naturligvis gjøre uansett!

Forstod jeg riktig var det her snakk om forskning som involverte rotter, proteiner og brune fettceller og sånt. Kjedeliiiig!



Jeg har et par enkle grunner til at fisk er slankende som ikke involverer kompliserte forsøk:
  • Fisk smaker høgg (eller hvertfall tran). Ingen spiser like mye til middag når det er torsk som når det er pizza eller burger. Det skjønner alle. Mange fiskemiddager = mindre mat. 
  • Fisk er full av bein. Om du likevel prøver å spise litt, vil du minst hver annen gang du spiser fisk sette et bein på tvers i halsen så du må dra til legevakta i stedenfor å spise ferdig. Er du riktig heldig slipper du unna med å kaste opp i et forsøk på å hoste opp beinet. Uansett, mye næring får du neppe i deg.
  • Ingen Menn spiser fisk. Bare jenter spiser fisk. De fleste jenter er jo opptatt av utseendet, dermed vil de i snitt være slankere. Sier seg sjøl!
  • Ingen liker fisk. Det er som å si at du liker Hitler eller smalahove. Alle skjønner at du ikke er helt som du skal.

Vil du helst ha fisk eller biff til middag? Tenkte vel det ja.

Relatert artikkel: Du blir slank av fisk (VG)
Foto: En eller annen som ikke liker fisk




12 kommentarer:

  1. Jeg liker fisk kjempegodt! Jeg spiser heller fisk enn biff til middag på nesten en hvilken som helst dag!

    For eksempel kaldrøkt makrell stekt i smør med poteter og stuet spinat -- namm!

    Du har likevel et poeng da; du har nok statistikken på din side. Så derfor både "teit" og "morsom" reaksjon fra meg.

    SvarSlett
  2. Hah! Det STÅR jo i velkomstteksten min at jeg retter på skriveleif til andre bloggere..!

    SvarSlett
  3. Simen K: Du er nå litt teit og morsom selv. :)

    Sofsen: Vi må slutte å treffes på denne måten.

    SvarSlett
  4. Fisk er jo kjempegodt. Man lærer som regel å like når man kommer opp i åra =) Tar heller fisk istedet for en biff.

    SvarSlett
  5. Serr? Trodde du var seriøs jeg, azz... Åh, har du linka meg? Betyr det at du elsker meg? <3

    SvarSlett
  6. Sofsen: Ja, du har gjennomskuet meg. Etter at jeg leste bloggen din så skjønte jeg at jeg bare må ha deg! En jente i begynnelsen av tjueårene som blogger uten å skrive lissom i hver annen setning, det møter man ikke hver dag.

    I et forsøk på å forstå hvorfor bloggen til fotballfruen er så populær, flyttet jeg til samme bygård som henne, og har studert henne hver eneste dag siden.. Dette nevner jeg bare for at du skal forstå hvor dedikert jeg blir til det som opptar meg Sofsen, du vil bli lykkelig med meg! Så nå er det slutt på både blogg og fotballfruer, nå er det Kolbotn neste! :)

    SvarSlett
  7. jeg elsker fisk, men den må selvfølgelig tilberedes korrekt, og alle bein må fjernes.
    folk som sier de ikke liker en type mat har som oftest barnslige holdninger og går glipp av masse god mat.
    man kan trene opp hjernen til å like ting, de matvarene man spiser mye av liker man bedre og bedre.

    SvarSlett
  8. Anynom: Barnslige holdninger du liksom. Argumentasjonen din er jo helt ulogisk. "De matvarene man spiser mye av liker man bedre og bedre" - men man spiser jo ikke mye fisk når man ikke liker det, det faller jo på sin egen urimelighet. ;)

    SvarSlett
  9. Thorbjørn høres ut som meg for få år siden. Jeg er en typisk innlandskrappe fra det indre østland. All fisk jeg fikk servert til middag under oppveksten hadde bedriten smak og var full av bein. Så i en alder av 30 år var jeg på kurs på vestlandet helt ut mot havet. Hotellet hadde alle slags retter man kunne velge mellom, både kjøttretter og fiskeretter. Men hvorfor var det kø for å få fisk og nesten ingen ved kjøttserveringen? Fiskerettene så svært flotte ut, og jeg tenkte at jeg prøver en liten bit. Du milde himmel for en smak, og ikke et eneste bein å oppdrive. Det ble fisk på meg hver eneste dag resten av den uka. Og nå kjøper jeg fersk benfrie fiskefileter hver torsdag når fiskebilen har kommet. Skikkelig fisk (med skikkelig saus) fremstår for meg nå som helt overlegen all annen kjøttmat jeg noen gang har smakt. Og når jeg er på resturanter i utlandet spanderer jeg på meg fersk fisk, og jeg har enda ikke blitt skuffet :-)

    SvarSlett
  10. Hva holder deg "Frisk" Bjørgen.
    Er det fisk eller medisin?

    Den store sponsorkontrakten kom etter suksessen i OL.

    Da sto hun frem glad og fornøyd og ga ett inntrykk av at en omlegging av kostholdet sommeren 2009, var selve oppskriften for sukesssen.

    Problemet er bare at hun til Nettavis 2009, ga denne uttalelsen:

    Det har vært nok av problemer for Marit Bjørgen de siste årene, og det toppet seg under VM i Liberec i februar. For første gangen siden sitt aller første VM i 2001 reiste Bjørgen hjem uten en eneste medalje.

    Det som var igjen av sesongen etter VM ble langt fra noen etterlengtet opptur, og etter avslutningsrennene i Falun fortalte Bjørgen til Nettavisen at hun ville ta seg en to-tre måneder lang pause fra både organisert trening og media.

    Nå er hun tilbake, blid som ei sol og i god sommerform – og en god del klokere på seg selv.

    Bedre medisiner
    Og sommerens aller beste nyhet er knyttet til et av problemene som har vært minst omtalt, nemlig astmaplagene.

    I vår viste nemlig testene at sykdommen har forverret seg såpass at 29-åringen nå endelig slipper restriksjoner i forhold til medisinering.

    - Nå er jeg per definisjon astmatiker. Det gjør at jeg får lov til å bruke bedre medisiner. Jeg begynte å bruke de nye medisinene i juni, og merker en klar forskjell, sier Bjørgen til Nettavisen.

    - Så du har fått en lettere treningshverdag fordi du er blitt sykere?

    - Ja, det er faktisk en stor fordel, medgir Bjørgen, som har kommet stadig nærmere grensen de siste årene.

    - Jeg betaler nok prisen for mange år med hard trening. Og det er viktig at jeg får disse medisinene nå, ikke minst med tanke på at det også kommer et liv etter skikarrieren.

    Så der falt kanskje fiskeeffekten i fisk?
    Det var pengene som lokket ;-)

    SvarSlett
  11. hahaha.. ja du må no bærre kos d mæ burgern dinnj. så kannj e lag me ein orntle meddag a færsk fesk lever å rogn å nypotedes, finnjs ittje likar mat.

    Å førræstn så spis orntle mannjfolk masse fesk då bi mannj stor å stærsk. å så e dæ mannjdi å arbei ute på have i sjarken, ves du lær d å bruk kniven så ska e lov d at dæ ska ittje va eitj bein ijænn. Å førræstn denj fesk rættn du har på bilde dar dæ kalljes kløvenskollt å dæ e nydele gottj.

    SvarSlett

Søk i bloggen