mandag 30. april 2012

Send Romfolket tilbake dit de kom fra!

Jeg byttet bort teltet, og nå har jeg bare fela..øh, soveposen igjen.
Romfolket. Ikke bare er de møkkete, de har et ulogisk navn også. Romfolket, også bor de i telt? Jeg tenker jo da at Teltfolket hadde passet mye bedre, men hva vet vel jeg. 

Så når jeg da sier at man skal sende Romfolket tilbake dit de kom fra, så blir jeg med ett litt usikker. De burde vært sendt på rommet sitt, men det toget har tydeligvis gått. Sånn opprinnelig vet jo alle at de kommer fra Roma, det er derfor Italia har så utrolig mye søppel. Men alle romfolkene har gått rundt og søplet ned helt til det var så fullt at de måtte reise videre til andre land, så vi kan ikke sende de dit heller.

Neida. Det er ikke lett å være omreisende romer nåtildags. Det er altfor mange som har fått med seg at det er forskjell på folk. Selv folk som sitter i kassa på Rema har funnet noen som er lavere på rangstigen enn seg selv. Da er det naturligvis viktig å sette foten ned og nekte Romfolket inngang til butikken. "Hadde de enda oppført seg som folk, men romfolka gjør så utrolig mye rart. Panter flasker og sånn. Hallo lissom," kommenterer en anonym kassadame.

Gjengen som rydder i Ruskenaksjonen synes også de er kulere enn folk flest, og hevder at de forvekslet teltene med søppel. "Nei jaggu, er det folk under her da?" utbrøt en av ryddeguttene med tilgjort overrasket mine i det han stappet det ene teltet ned i den svarte søppelsekken sin. Han tviholdt deretter på teltet, og forsvarte seg med at det blir veldig rotete i bybildet med masse Romfolk som henger rundt. Og er det én ting Ruskenaksjonmedlemmer hater, så er det rusk og rot!

Politikerne våre er heldigvis svært engasjert i problemstillingen, og har bestemt seg for å sette ned et utvalg som skal utpeke et råd som skal skrive en utredning. Foreløpig setter en ny forskrift som krever at alle utredninger må inneholde et sammensatt ord som ikke finnes for å beskrive problemstillingen en stopper for det hele, da utvalget som har blitt engasjert for å komme på det sammensatte ordet ikke klarer å komme til enighet.

"Vi lar oss inspirere av avisartikler med kreative, sammensatte ord som 'brødkastebeskyldning' og 'engangsgrilllørdag', men har litt problemer med å finne et som passer til anledningen," sier utvalgets leder.

Neidaså. Hadde jeg vært litt flinkere til å skrive, så skulle jeg sagt at jeg egentlig har et ambivival..lelent forhold til Romfolket, men det ordet hadde litt for mange stavelser til at jeg klarte å komme meg helskinnet gjennom. Så da ombestemmer jeg meg og sier at jeg faktisk har litt medfølelse med dem i steden.

Romfolket har blitt tatt som slaver, gasset i hjel, tvangssterilisert og generelt forfulgt og uglesett i hundrevis av år. Men det er kanskje ikke så rart. Vi er jo ikke så glad i folk som ikke ser ut og oppfører seg som oss selv? For å sitere min venninne kassadamen: Hallo lissom.

Relaterte artikler: "Politiet stengte teltleir" (ap.no), "De tok fra meg teltet" (db.no), Romani people (wikipedia)






3 kommentarer:

  1. Skal jeg le eller gråte over denne teksten? Ja takk, begge deler. Fantastisk!

    SvarSlett
  2. Viktig å vekke følelser hos leserne, vet du. :)

    SvarSlett

Søk i bloggen