lørdag 21. januar 2012

Bussjåførene fra helvete

En bussjåfør, en bussjåfør, kjører uten belte til han dør!
Et nytt påbud pålegger bussjåfører å sørge for at passasjerer under 15 år sitter fastspent. Det nye påbudet byr på mange utfordringer, blant annet at ikke alle seter er utstyrt med belter, for ikke å glemme det faktum at busser flest har mange ståplasser.

Jeg møter en liten gruppe skolebussjåfør i pauserommet for å få deres syn på saken. Overraskende nok jubler sjåførene over det nye påbudet. Kåre Pettersen har kjørt skolebuss i tjuefem år, og kommenterer entusiastisk: "Dette blir fåkkings genialt, endelig kan vi spenne fast de jævelungene! Jeg har kjøpt inn ti ruller gaffateip og gleder meg som en unge(!) til å snurre så mye teip rundt både møkka- og mokkaungene at det ser ut som om jeg kjører rundt med en family-size begravelsesbil fra Egypt!"

Jeg nevner utfordringen med at det er ståplasser i de fleste bussene, og lurer på hva de tenker om det. "Ja, hahaha, vi jobber med å forlenge håndstroppene slik at ungdommene kan ha de rundt halsen! Tenk deg å titte opp i sladrespeilet og se speilvendte taggere og pøbler henge sidelengs etter halsen når du svinger brått i en rundkjøring, det kaller jeg kunst!" sier en av gutta drømmende. Øynene til de andre bussjåførene tindrer over kaffekoppene der de ser for seg hiphoppere som dingler fra side til side så adidiassneakersene flyr veggimellom, og fniser så kaffen spruter opp i bussjåførbartene. "Hei Ole-Gunnar, det minner meg om den gangen du ved et ..uhell [sjåføren lager hermetegn i luften] .. lukket bakdøren så en unge satt fast det ene beinet på vei ut og ble hengende etter bussen og skrape nesa i asfalten fire kilometer!" han ler hjertlig og slår seg på låret.

Jeg kremter og forsøker å poengtere at målet med beltepåbudet er å øke tryggheten til barna, ikke ta livet av dem - men det faller ikke i god jord. I sidesynet får jeg et glimt av lysstoffrørene over døra til pauserommet, blinker de litt? Rommet krymper, smilene forsvinner og stemningen blir med ett fire hakk mørkere.

"Hei, er du en sånn barneelsker du eller? Skjønner du ikke at alle drittungene vokser opp og tar jobbene våre før du vet ordet av det? Man kan ikke gå trygt i gata lenger for alle snørrungene som henger rundt med kniv og stikker ned folk og er så late at de ikke gidder å bøye seg ned for å stjele pengene deres etterpå! I steden går de rundt og spiser kebab og lukter hvitløk og voldtar døtrene våre! Ikke at jeg har noen døtre selvfølgelig, jeg HATER unger!" sjåføren prater på både innpust og utpust. Han har reist seg nå, knappene i den flekkede bussjåførskjorten hans strammer mot ølmagen, svetten blander seg med kafferestene i  bussjåførbarten. "Ha deg ut, din pedofile homo, før jeg gjør noe jeg kommer til å angre på!"

Vi rygger baklengs ut av pauserommet til vår lille gruppe med bussjåfører med ikke fullt så godt humør, og lukker døren forsiktig etter oss. Det nye påbudet gir sjåførene ansvar for å sikre at barna er fastspent. De kan pålegges 1500kr i gebyr ved brudd på påbudet, men jeg skulle likt å møte en kontrollør som tør å gi noen av disse sjåførene gebyr. Eller ved nærmere ettertanke, helst ikke.

Relatert artikkel: Raser mot nytt beltepåbud i buss (vg.no)

2 kommentarer:

  1. Fantastisk, som alltid! Riktig fornøyelig med et avbrekk i de overseriøse mediene, som absolutt skal lage hysteri av alle slags tåpelige saker. Takk!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Viel - alltid hyggelig med positiv tilbakemelding :)

    SvarSlett

Søk i bloggen