torsdag 10. februar 2011

Med hjartet på rette staden

Det er et lite oppslag om meg i VG i dag, der fortelles det hvordan jeg fjernet en pacemaker med klessaks. De gjengir også hvordan jeg full av empati og medfølelse for de etterlatte tilbød dem pacemakeren som minne om den avdøde. 


Det er sikkert mange av dere som ikke vet det, men jeg er faktisk utdannet lege. Kirug, no less. Noen fikk kanskje med seg vikariatet mitt på Ullevål som jeg skrev om i november i fjor. Tittelen min fikk jeg strengt tatt gjennom et albansk brevkurs, men det er ingen som sjekker slikt i Helse-Norge, vet dere..

Uansett, la meg dele min side av "pacemaker-saken" som det refereres til i dagens VG.

Jeg ble tilkalt sammen med ambulansepersonell en sen kveld for å plukke opp en som hadde slått av klokka for godt. Vel fremme, måtte jeg låne stetoskop og en lykt av ambulansefolka. Jeg kom rett fra pub, så jeg hadde jo ikke med meg sånt. Anyhooo, jeg fikk låne utstyret, slik at jeg kunne lytte litt og kikke med lommelykt gjennom øyelokka på fyren. Dere vet sånt som man ser på film. Det var så klart mest for syns skyld. Jeg så jo med en gang at pasienten hadde tatt kvelden uten å legge spesielt store planer dagen etter, for å si det på den måten.

Så var det dette med pacemakeren og klessaksen da. VG snur jo alt på hodet som vanlig. Det er  mange som tar vare på bestefarsklokker og lignende, dette er jo mye det samme. I følge brevkurset mitt er det i alle fall helt normalt i Albania. Der er det primært for å selge pacemakeren på svartebørsen så man har penger nok til begravelsen, men prinsippet er det samme.

Skjønner ikke at folk skal lage så mye bråk om alt mulig. Dette minner om episoden jeg nevnte i blogginnlegget fra Ullevål i fjor høst, da jeg tok en amputert finger med hjem. Da ble det også masse støy. Nå har de sikkert tenkt å gjøre alvor av trusselen om å inndra legelisensen min på toppen av alt sammen. Vel, noen legelisens har jeg aldri hatt, so good luck with that!

Jaja, nå har hvertfall jeg en pacemaker i reserve. Den kan jo komme godt med hvis hjertepumpa skulle begynne å fuske.

Relatert artikkel: Fjernet pacemaker med klessaks (vg)
Foto: Wikipedia Commons

1 kommentar:

Søk i bloggen