lørdag 25. september 2010

Iran sprengt i lufta. Hva nå?

Iran. Hacket. Atomanlegg. Der har du minst tre ord du ikke ønsker å se i samme setning. Det er når man sitter i sofaen og leser om atomanlegg i Iran som er i ferd med å eksplodere på grunn av en kvisete tenåring som har snekret sammen et overivrig datavirus at man får mulighet til å se livet sitt litt i perspektiv (Hvis man vil).



For det første er det sykt nok at man kan sitte i en sofa i Norge og få informasjon om hva som foregår i Iran. En sofa liksom! Så må man vurdere om man skal ta innover seg fæle ting som skjer der. OK, et atomkraftverk i Iran eksploderer, masse folk dør og alt bare tar helt av. På hvilken måte påvirker det min hverdag? Blir stuetepper produsert i Østen 10kr dyrere? Blir bensinen min 10 øre dyrere per liter? Bryr det meg midt i ryggen? Eller kanskje helt nede på leggen? (bilen min bruker jo tross alt diesel)

Så kan man tenke sånn atomanlegg i Iran? Huff det høres skummelt ut. Bruker de det til å lage strøm? Eller lager de kanskje atombomber? Neste gang jeg ser en mørkhudet kar på gata, kanskje det er en iraner? En selvmordsbomber med atombombe under skinnjakka? Hvis jeg ser stygt på han så bare roper han "Din vantro hund!" også blåser han halve Østlandet til himmels. Hva da? Er det min skyld at Østlandet er sprengt i fillebiter da? Og bryr jeg meg, jeg er jo forvandlet til damp selv?

Når man sitter med en drøy flaske vin innabords på en lørdag blir det seriøst utfordrende å forholde seg til nyheter fra land langt borte. Hva med å skrive noe halvkjipt om Tynset eller kanskje Moss? Et eller annet jeg kan forholde meg til liksom? Seriøst.

Ring meg når noen sloss på et utested i Lillestrøm, så skal jeg skrive noe morsomt!

Foto: globalsecurity.org (wow)
Relaterte artikler: Datavirus (vg), Iran angrepet av datavirus (dagbladet)

5 kommentarer:

  1. bedre at en kvisete tenåring gjør jobben en israel

    SvarSlett
  2. Jeg synes det er flott, jeg, hvis israelerne eller amerikanerne har funnet en måte å ødelegge irans atomprogram uten en eneste bombe eller soldat. Det er jo i tillegg en utrolig sofistikert måte å ødelegge maskinene på ved å omprogrammere utstyret mens det fungerer.

    Kanskje de kunne til og med omprogrammere systemet så at uranen går kritisk og det hele eksploderer? Det ville jo ha vært kjempeflott! Jeg ville gjerne ha sett trynet til Ahmadinejad når de forteller ham at bombefabrikken deres er sprengt i lufta av en spontan atomisk eksplosjon!

    SvarSlett
  3. wdf is wrong with u people???????

    SvarSlett
  4. Du er en patetisk unnskyldning for et menneske bloggeier.

    SvarSlett
  5. Siste anonym: Husk at hvis ikke verden hadde vært fylt opp med positive fyrer som deg, så hadde ikke jeg hatt festlige nyheter om atomreaktorer og krig å skrive om her i min lille blogg.. :)

    SvarSlett

Søk i bloggen