fredag 24. september 2010

Arne Treholt er en PR-kåt masekopp!

Jeg hadde bestemt meg for å ikke skrive om Treholt, men nå har det vært så mye mas i media at jeg gir opp. Gjennopptagelses-kommisjonen har nå bestemt seg for at de vil se på Treholt-saken på nytt. Vi snakket om å være PR-kåt i bloggen i går.. Treholt har vært stemplet som spion i 25 år, alle hadde glemt hvem han var og hva han gjorde (eller ikke). Men to forfatterspirer måtte naturligvis rippe opp i gammel moro. 

Jeg mener, gi meg en brems lissom. Hva er problemet? Han satt bare 7 år i fengsel, og de siste 18 årene har han bare hengt rundt på Kypros, sjekket damer og festet bort alle pengene han fikk for å selge hemmeligheter til KGB.

Og nå bare "Spion? Jeg? Spion, Schmion - jeg bare hang litt rundt og festet med Svetlana og KGB-vennene hennes, bare uskyldig moro! Kanskje leste vi noen trøtte statshemmeligheter på senga og sånn, men hvem bryr seg? Det var langt fra det gøyeste som skjedde under dyna den kvelden!"


Så kan man jo lure på da, hva skal de finne ut i dag, som de ikke fant ut i 1985? Jada, CSI has entered the building, men det er 25 år siden. De fleste involverte har vel byttet side og pass så mange ganger siden den gang at de knapt husker hva de het i 1985, langt mindre hvilket land de stjal statshemmeligheter fra. Er i det hele tatt Arne Treholt den han utgir seg for å være? Han ligger sikkert egentlig på stranda i Kypros og slikker sol, mens en eller annen russisk avhopper som har lært seg norsk rusler rundt her og bare "Jaj ær Arnie, jaj ikke spion! Få massa pengar!" og alle bare stakkar!  


Også var det denne boka da. Da snakker vi journalister (forfatterne er visstnok det) med teft for nyheter.

"Hei Geir, jeg har funnet en brennhet sak her, fra 1985! Dette er en varm potet!"
"Kult Kjetil, kanskje vi skal skrive en bok om det? Vi kan kalle den '1985'!"
"Kongetittel Geir, men det blir kanskje litt likt den derre 1984."
"Aldri hørt om, men ok da. Hva med 'Forfalskingen - Politiets løgn i Treholt-saken'?"
"Enda bedre Geir, det klinger skikkelig bra! Ruller av tungen lett som bare det!"

Det er vel neppe direkte gratis å etterforske alt dette på nytt heller. Hvis jeg hadde betalt skatt så hadde jeg vært skikkelig irritert.

Synes du det er spennende å få vite hva noen i 2010 tror skjedde i 1985? Skeptisk..


Foto: PST/Scanpix
Relaterte artikler: En ørefik til statsadvokaten (VG), Dette er Treholt-saken (VG), Alvorlige beskyldninger (AP)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen