torsdag 26. august 2010

Øst mot Vest - en krig som har vart siden før cdspilleren!

Oh shit, is that Snoop over there?
Tybring-Gjedde mener at "flerkultur" er en drøm fra Disneyland. Da er det jo litt ironisk at den kulturen som så langt har påvirket norsk kultur mest, er nettopp den som stammer fra Disneyland (USA).

Virker ikke som folk flest synes det gjør så mye heller. Men det er kanskje slik at det vi i dag oppfatter som "vår" kultur egentlig allerede er en flerkultur, ofte betegnet som "den vestlige kulturen"?


At vi som er fra vesten ikke kommer spesielt godt overens med f.eks Islam som kommer fra østen, sier seg selv.. Øst og vest har jo hatt en krangel gående siden tidenes morgen, vi snakker før Tupac her!  Personlig har jeg alltid vært en west coast man, chille rytmer, damer og sol - what's not to like? Mens på østkanten går alle med turban og hijab eller kjører rundt i BMW fra 1995 mens de hører på "Jag är inte sjuk , jag är bara svensk" på full guffe. Dritslitsomt.

Partysvensker go home!
Men seriøst, det er ikke rart folk reagerer på at det kommer masse svensker med palestinaskjerf og søler kebab på vår urørte, norske natur. Sånt må det bli bråk av. Hver gang jeg er på byen så står det en jævla svenske og tror hun er kul bak bardisken. Ikke kan de lage drinker heller..Jeg bare "caipirinha?" og hun bare "Katharina? Ledsen, men hon jobbar inte i dag." But I digress..

Innvandring ja. Det har blitt sykt mye lettere å få tak i hasj, det er jo positivt. Men bor man rundt Akerselva blir man jo litt sliten i stemmebånda av å drive å si hei til ti afrikanere på vei til bussen hver eneste dag. Alle bare "What's up my man?" og jeg "Hey whizzle up my brothizzle" og han "Yo funny man, why you be talking snoop language?" også løper jeg. Ikke fordi jeg blir redd, men fordi jeg må rekke bussen.

Anyways, det er viktig å begrense påvirkning fra utenlandsk kultur. Jeg som lever av å skrive, er jo spesielt opptatt av hvordan språket påvirkes. Før vi vet ordet av det blander vi inn masse utenlandske ord, og så blir alt bare helt messed up.

Er du for et fargerikt fellesskap, eller blir du også nervøs når du går forbi alle svenskene som henger rundt akerselva?

Relaterte artikler: Gjør samarbeid vanskeligere (vg), Høyre-ekstreme hyller utspill (vg)
Foto: ukjent(snoop), Nihad Tule(partysvensker)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen