fredag 11. november 2011

Musejegeren

Pappa, jeg tror det er en mus i vaskemaskinen!


De siste dagene har det vært unntakstilstand i Casa Thorbjørn, med en hund som har blitt forvandlet til en pelskledd musedetektor, og en kone som nekter å gå ned i kjelleren.

Er det noen der ute som har lest mine tidligere innlegg om livet på landsbygda og FORTSATT vurderer å flytte på landet? La meg i så fall være behjelpelig med å sette den siste spikeren i kista på den idéen.

Når man har bodd noen år i byen, så begynner man etterhvert å glemme at det faktisk finnes dyr og insekter i Norge. Det nærmeste man kommer et vilt dyr er Animal Planet og naboens Chihuahua(huahuahua). Det første man oppdager etter å ha flyttet ut på landet er at det er en JUNGEL her ute. Etter at jeg flyttet så har jeg sett fluer, hester, kuer, meitemark, sauer, elg, rådyr, grevling, ninja-edderkopper, katt, mygg,  hund, mus, maur, biller og en haug med fjærkre. Det er et under at jeg lever.

Hver morgen når jeg skal fra huset og bort til garasjen i bekmørket, så må jeg først åle meg ut langs gulvet for å ikke bli stukket av fire-komma-to-millioner mygg og møll som har samlet seg rundt utelampen i løpet av natten, så må jeg do like a ninja og bare liste meg som en skygge bort til garasjedøren for ikke å vekke nabohunden som i sin tur vekker vår hund som i sin tur vekker kona som i sin tur denger meg. Så må jeg komme meg fra garasjedøren og inn i bilen med maks ett skritt for å minimere sjansen for å at en mus eller edderkopp biter av meg beinet ved kneet. Det er nemlig noe dritt å kjøre med manuelt gir hvis man bare har ett bein.

Men jeg digresjonerer. Poenget med historien var MUS! Museinvasjon! Det begynte med at bikkja oppdaget en ny mus ute i hagen, som den sporenstreks jaget gjennom gjerdet og ut av tomta, for deretter å gjøre et hederlig forsøk på å følge etter ved å forsøke å grave seg under gjerdet. Etter en høflig anmodning fra undertegnede om å holde seg på tomta, begynte den i steden å snuse febrilsk etter flere mus.

Kort etter var det VOFFVOFFVOFFVOFFVOFF ("Pappa, jeg fant mus jeg fant mus jeg fant mus jeg fant mus, pappa se da!") ved en stabel med ved (ved en stabel med ved?). Jeg har lest i en hundebok at man skal ignorere uønsket adferd, så jeg forsøkte å late som ingenting. Etter en halvtime med hyling og jamring skjønte bikkja at den måtte ta saken i egne poter, og begynte å demontere vedstabelen selv. Jeg endte med å hjelpe til, og helt nederst bak den innerste raden med vedstabler så var det forsyne meg et lite musereir av høy. Flink hund!

Neidaså. Nå har hunden utnevnt seg selv til vaktsjef, og står og vokter musereiret 24/7. Den vil ikke inn for å spise, og ikke ut for å gå på tur. Hvis man forsøker å sette på den et bånd for å gå nedover veien, så henger den etter som en skinnfell og nekter å bevege beina. Med en gang jeg slipper den, så løper den tilbake til redet. Der står den dels og bare stirrer på redet (tilfelle en av musene viser seg å være en Mus fra Mars og plutselig teleporter seg tilbake til redet fra moderskipet), og dels fortsetter med å demontere resten av vedstabelen, tilfelle en av musene har forkledd seg som drivved.

Så i går tok bikkja helt av inne på kjøkkenet, og hadde tydeligvis fått ferten i ei mus under kjøkkenbenken. Vi satt ut en felle med litt deilig skinke og tenkte at nå skulle vi få has på rakkeren! Dengang ei. Det er naturligvis en ninja-mus, så når jeg tittet inn i dag morges så var fellen utløst og skinken borte. Hunden tittet inn i skapet sammen med meg, og der satt vi da, og studerte den tomme musefella.

Og bikkja bare "Sjef, seriøst? klarer du ikke å fange en liten mus engang?"
Men jeg lot meg ikke pille på nesen, og bare "Snakk for deg selv, du har blitt avlet til å fange mus i 100 år, og jeg har ikke sett deg fange en enda."
Og kona oppe fra andre etasje bare "Hvem snakker du med der nede?"
Og jeg bare "Ingen."
Men bikkja bare "Hei, kaller du meg ingen?"
Så jeg bare "Hysj, du vet vi har blitt enige om å ikke fortelle henne at du kan snakke!"
Og kona bare "Hva skjer der nede?"
Og jeg bare "Ingenting!"
Og bikkja bare "Voff!"

(Les også del 2)

7 kommentarer:

  1. haha!! ..jeg trodde dere hadde problemer med edderkopper jeg, helt til kona di fortalte meg om mus på kjøkkenet her om dagen.. jeez.. jeg er glad jeg bor på manglerud! god jul'a thorbjørn:)

    SvarSlett
  2. Jeg blir sittende og veksle mellom å le og å måpe. Hvorfor jeg ler er ganske åpenbart (det er jo morsomt!), og måpingen kommer av din fantastiske omgang med ord, formuleringer og uttrykksmåter. Måtte du aldri slutte å gi oss slike innblikk i livet og tankene dine! :)
    God helg!

    SvarSlett
  3. Anonym: God jul ja. I dag har Ninja-musen snappet en pølse, og nå var ikke fellen utløst engang. Nå sitter musen sikkert og klapper seg mett på magen en plass og lurer på hva det er til middag i morgen.

    Kjersti: Tusen takk, setter stor pris på den tilbakemeldingen! :)

    SvarSlett
  4. Morom historie:-)jeg har 3 sånne musejegere,Riktignok ingen inne,men så fort de kommer ut i hagen er de igang.Akkurat som deres "sjef" stirrer og løper som gale etter lukta:-)Jaktinnstinktet er ihvertfall iorden her:-Lena drepte en vom og mus da hun var 5 mnd gammel utpå et jorde her.
    Lykke til videre med jakta:-)
    Hilsen Aud,Deedee,Lena og Stian:-)

    SvarSlett
  5. Hadde no ho bare tatt de da! Men ho står jo bare å stirrer og piper! Trodde de var tøffe disse hihundene;)

    SvarSlett
  6. Hahahahaha! Takk,atter en gang, Thorbjørn :D Du kjenner ikke meg, men jeg føler jeg begynner å kjenne deg. Utrolig godt å le så mye og lenge etter en lang og utfordrende dag. (Må innrømme at jeg innimellom glisene også måtte måpe litt, av samme grunn som Kjersti så godt beskriver.)

    SvarSlett
  7. Aud: Takk takk, de er nå rare disse bikkjene :)

    Camilla: Takk selv for hyggelig tilbakemelding! :)

    SvarSlett

Søk i bloggen