onsdag 2. mars 2011

Splitte mine bramseil, hiv og hoi og 12 kasser med gammeldansk

Familien Johansen spør en forbipasserende sjørøver om han kan ta et bilde av dem
En dansk familie er fanget av pirater utenfor kysten av Somalia. Denne fryktelige situasjonen er så opprivende at jeg er nødt til å blogge om det, selv om jeg hadde lovet meg selv å aldri mer skrive om pirater.

Grunnen til at jeg har lovet å ikke skrive mer om pirater, er at det er svært opprørende for meg. Som barn hadde jeg nemlig en forferdelig opplevelse som involverte kanonen fra et Playmo sjørøverskip og mine edlere deler. Det ga meg varige men, og da mener jeg ikke bare psykisk. Men nok om det.

Heldigvis lover jeg av natur bare ting jeg ikke kan eller vil holde. Derfor velger jeg å fortrenge mine barndomsminner og skrive litt om denne fjerne fetter av menneskeheten, Homo Piratus. Alle pirater har trebein og bare ett øye, og de snøvler sånn når de snakker at de må ha en papegøye på skulderen som tolk. Ja, også snakker de somalisk da, så selv uten snøvlinga hadde papegøyen kommet godt med.

Neidaså, danske fedre er kjent som noen tøffinger. Det er ikke kult med familietur til Legoland lenger, så hva med en svipptur til Somalia? Dagens ungdom er ikke fornøyd med Kaptein Sabeltann, nå er det EKTE pirater som gjelder. Vel, denne familien fikk i alle fall valuta for pengene.

Skulle likt å se uttrykket til Pappa Danmark når han stod nede i byssa og mekket spaghetti, og så plutselig hører yngstesønnen hoie oppe fra dekk "Pappa, hvilket land har et flagg med en hodeskalle på svart bakgrunn?" Han bare "Eehhh, hm.. Hvorfor spør du om det, kjære sønn?" og sønnen bare "Jo, det står en svart mann med maskingevær og trebein her, og båten hans har et sånt flagg."

Så hører pappa Danmark stemmen til noe som høres mistenkelig ut som en papegøye presentere seg som Polly, samt komme med en høflig forespørsel om noen tilfeldigvis kanskje har en kjeks? Deretter forteller stemmen at de gjerne vil hilse på det geniet (etterfulgt av en liten latter) som har tatt med seg seilbåten og hele familien sin til Somaliakysten på ferie.

Sånn går no dagan. Sjørøveren og den obligatoriske papegøyen stikker hue nedi byssa og bare "Bøh!" så spaghettisausen skvetter veggimellom og pappa Danmark tisser en skvett. Sjørøveren bare ho ho ho (de er i slekt med nissene), smiler et tannløst smil og ber han ha seg til helvete opp på dekk før han parterer hele familien hans og forer de til fiskene. Og pappa Danmark noterer seg bak øret at hvis han kommer levende fra dette, så blir det Legoland til neste år. Og kanskje året etter det igjen også.

Foto: Privat (Jeg fant det i VG da, men privat har jo blitt et relativt begrep)
Relaterte artikler: Vil sette familien i en fjellhule(vg), Piratene har spioner i danmark(vg), Vil ha kronerulling for familien(vg)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen