tirsdag 30. november 2010

Jobbe på 7-11 eller på Ullevål sykehus? Tjaaa..

Jeg har alltid hatt sansen for legeyrket. Kurere syke barn, redde liv, dramatiske operasjoner i kamp mot klokken. Trekant med søte sykepleiere på bakrommet.


De fleste dropper likevel tanken på en legekarriere, det er kanskje litt for lange studier til at man har ork til å så mye som vurdere det. Dermed er det for mange litt bittert å lese på VG at studier strengt tatt ikke er en forutsetning for å bli lege. Litt fantasi og en skrivemaskin (eller PC og skriver for de av dere som har fått med seg at vi har passert et nytt årtusen), vips har du en feiende flott CV og kanskje et par vitnemål fra et tilfeldig østeuropeisk potetland.

Men til saken: Hvis det blir få blogginnlegg de neste ukene, er det fordi jeg er opptatt med diverse inngrep på Ullevål sykehus. Jeg (Dr. Polyzencski fra Polen) har nemlig fått meg jobb som kirurg. Veldig ålreit arbeidsplass, jeg har allerede fått et godt øye til flere av sykepleierne.

Utstyret på avdelingen er litt gammeldags, men jeg har bestilt opp litt nye greier, så det går seg til. Jeg har eksempelvis fått meg 60" flatskjerm på kontoret, den har blitt veldig populær nå som det er mye vintersport på programmet. Dette blogginnlegget skriver jeg fra min nye iPad, som jeg naturligvis kjøpte i dag. Trenger den til å skrive notater når jeg går runden hos pasientene, må vite.

Ellers er det mange interessante oppgaver her oppe. I forrige uke amputerte jeg en finger, som jeg tok med hjem og smakte på. Det høres ut som en klisjé, men det smakte faktisk litt som kylling. Det minner meg om at jeg må få bestilt opp litt power tools, veldig mye gammeldags verktøy på dette sykehuset. På mandag stod en blindtarmoperasjon på programmet. Den gikk kanskje ikke helt som planlagt, men de fleste klarer seg visstnok bra med bare én nyre.

Vel vel, nå har ikke doktoren tid til å sitte her og pjatte lenger. Jeg og legeassistenten min Angela skal se på Bartenderskolen på TV3, før vi går kveldsrunden sammen. En liten spasertur i vakkert vinterlandskap frisker opp før sengekosen! Til slutt et lite tips fra Dr. Polyzencski: Spis et eple om dagen, så slipper legen komme med sagen!

Relatert artikkel: Helsetopper slaktes i rapport(vg), Omfattende CV-juks(vg)
Foto: Thorbjørn

3 kommentarer:

  1. LOL. Hei Mr. Polakk. Er det plass til meg på jobben også .) Har bare fullført 2 år på legestudiet, men hadde vært fett å slippe de resterende årene. :)

    SvarSlett
  2. hehe..jeg husker jeg fikk noen råbra tilbud i mailen på bachelorgrader og diverse andre fine titler fra diverse "universiteter"..kunne velge alt jeg ville ha for noen få kroner. Lurer på om de har noe for kirurger også.... hadde vært kjekt med bedre inntekt.

    SvarSlett
  3. Første anonym: Det skal gå fint! En av de andre legene begynte å bli litt mistenksomme, men vedkommende hadde et tragisk uhell i trappen her i går, så nå er det en ledig stilling.

    SvarSlett

Søk i bloggen