fredag 22. april 2011

Det var en gang en fengselsfugl

Mor og fire barn er funnet begravd i Frankrike. Familien har vært savnet siden tidlig i april, og faren er fortsatt savnet. Faren har ingen kriminell forhistorie, men er nå ettersøkt av politiet.

Det er mange familietragedier for tiden, men jeg har en viss forståelse for at forsømte ektemenn velger å ta livet av hele familien sin. Det skal lite til før du tipper over i en stresset hverdag. Ufyselige tenåringer som bulker Porschen din, eller udugelige koner som har glemt middagen for tredje kveld på rad. Etter å ha ryddet opp i familieproblemene havner man typisk i fengsel, og det løser jo opp i det meste.

Innenfor murene får man mat til faste tider hver dag, så man slipper å erge seg over at den ikke er på bordet i tide. At noen spytter i maten og at den er kald, det er jo man allerede vant til hjemmefra. I hjemmets lune vrede var det naturligvis også kronisk sexmangel, mens i fengslet er det aldri mangel på kake! Det kan riktignok ta litt tid før man knekker koden for hvordan man inviterer til samkvem. Men første gang man dusjer, glipper såpen (svupp!) og bøyer seg ned for å hente den, kommer det plutselig en tilsvarende lyd bak deg (svupp! svuppsvuppsvuppsvupp!). Det skal sies at det går mye i homsesex, men det har jo noen positive bieffekter. Eksempelvis blir du raskt en ekspert i lydløs fising, noe som unektelig er praktisk når man oppholder seg i tomannsrom 23 timer i døgnet.

I fengsel får man raskt et nytt perspektiv på livet. Hvis man ikke har blitt stukket i hjel med en plastgaffel i løpet av dagen, kan man konkludere med at det har vært en god dag. Fengsel er egentlig en forbedringsanstalt, og et av målene for oppholdet er jo at man skal bygge opp et eget instinkt for rett og galt. Dette lærer man seg raskt i moderne fengsler. Hvis to meter høye folk med tatoveringer sier sånn "Du sitter på plassen min", så har de eksempelvis alltid rett.

Ellers er det jo mye greie folk i fengselet, og oppfører man seg bra kan man komme på godfot med de ansatte også. Spiller man sine kort riktig kan man lure til seg noen ekstra goder. Men det gjelder å ikke bli så fortrolig at man røper for mye da.

"Heisann Insatt #3911, jeg ser du møysommelig risser inn en strek i veggen for hver dag du har sittet inne. Siden du har vært så grei i det siste så har jeg med et kritt, slik at det blir litt enklere for deg!"

"Tusen takk fangevokter, men jeg har allerede denne flotte skjeen som jeg bruker til å risse inn dagene i veggen med. Hvorfor den er så slitt sier du? Det er i hvertfall ikke fordi jeg bruker den til å grave et rømningshull under sengen min som jeg har brukt fire år på, og som nå bare er to meter unna fengselsmurene. Det skulle tatt seg ut! Hehehehe.. he."

"Sier du det. Det var jo.. bra. Har jeg forresten nevnt at du skal bytte til en ny og finere celle i dag?"

"...!"

Relatert artikkel: Mor og fire barn funnet drept i Frankrike (vg)

1 kommentar:

  1. 4 år på å grave seg vei ut... Michael Scofield laughs his ass off!!!;)

    SvarSlett

Søk i bloggen