mandag 30. august 2010

Megler, Schmegler .. Ren svindel?

Trengerru megler sierru?
Da Tone Ullmann skulle selge sitt barndomshjem på Lillehammer, var hun misfornøyd med meglers prisantydning. Hun gjorde heller jobben selv. I tillegg endte hun med å selge for 1.6 mill mer enn hva megleren hadde gitt som prisvurdering.

Skal man selge bolig i dag med et par visninger og annonsering både på finn og i avisen, ender sluttsummen lett langt over 100,000. Megleren tar provisjon av salget på typ 2% eller mer - hvilket i seg selv er et hårreisende konsept. Ikke bare får de mer jo dyrere selve huset er i utgangspunktet, de får også en provisjon av totalsummen huset selges for. Provisjon på andelen over takst kan jeg forstå. Men slik meglerne opererer skal de altså fortsatt ha 2% provisjon av salget om de så sitter og promper på visningen og selger huset flere hundre tusen under takst. Logisk?

La oss si megleren selger en moderat priset enebolig til 4 millioner. Kun provisjonen beløper seg da til 80,000kr. Og hva er inkludert i det? INGENTING! De skal fortsatt ha ekstra betalt for fotografering (5-10,000), visning (1500-2000kr per visning, som typisk varer 1 time), annonsering på finn.no, og ikke minst i avisen, takstmann, etc, etc.

Meglerne anbefaler deg naturligvis STERKT å annonsere i avisen (for det koster titusenvis av kroner). Det kan man til en viss grad forstå om du skal selge leilighet for pensjonister i en bygd i Finnmark hvor de ikke har hørt om internett, og fortsatt venter på fasttelefon.

(For de av dere som er født etter 1990, så er fasttelefon en slags gammeldags mobiltelefon, bare at den ikke er mobil. Den hang fast i veggen hjemme hos deg med en ledning. Ja, det er helt riktig at det er veldig upraktisk når du skal ut. Hva som skjedde da? Nei, hvis du var ute så var det ingen som svarte. Nei, jeg kødder ikke. Det bare ringte, men ingen tok telefonen. Ja, seriøst. Ja, helt sykt, jeg vet det)

Problemet er at anbefalingen om avisannonsering er like sterk selv om du skal selge midt i Oslo sentrum, og er mer eller mindre garantert at samtlige potensielle kjøpere bruker finn.no. Megleren kommer da med sprøyt ala "Jeg hadde akkurat en kunde på Grünerløkka som nektet å annonsere i avisen, så vi prøvde kun på finn.no. Kom ikke en kjeft på visning. Til slutt gikk selger med på annonse i avisa, og da ble den solgt to hundre tusen over takst på første visning."  Nesen din vokser, Pinocchio.

Synes du det er greit å betale 100,000 for at en gjøk som ikke hadde fått jobb som bruktbilselger på Økern skal stå og si "ja, også er det en skole rett nede i gaten her" i to timer på visning når du selger bolig? Jeg vet hva jeg synes..


Relatert artikkel: Spar 150000 på å selge boligen selv (vg)

16 kommentarer:

  1. Kriminalitet som etikett? Vet du det at fra 2011 at det er lovpålagt å ha treårig bachelor eller overgangsordning + erfaring for å drive som megler?

    For det første, det er lov å bruke timesbetaling hos meglere i steden for provisjon. Det er et tilbud megler er nødt til å gi en klient.

    For det andre, så avtales det ofte at dersom salgssum er over takst, så blir provisjonsprosenten over beløpet lavere enn den under takst. Og de pengene som ikke går til annonsering osv, hva tror du de går til? Direkte til megler? Nei. For de pengene skal dekke timene som er brukt på selve salget, visningsassistent, penger til selve foretaket og selvfølgelig lønning av oppgjørsmedarbeider. Videre så kan det ta mange måneder å selge et hus, dersom det skulle gjøre det, så er megler nødt til å bruker mye tid på det og i rene penger til megler blir det helt sikkert ikke tidenes beste timesbetaling. Men ja, noen ganger selges et hus raskt, og da vil selvfølgelig megler tjene godt på at det ble brukt få timer på akkurat det oppdraget, mens et annet oppdrag kan komme til å føre til dårlig betaling. I tillegg for den summen selgere betaler, er melger tilgjengelig store deler av døgnet/uken, også på egen fritid. Undersøkelser viser at mange meglere jobber myye overtid.

    Men hei, dersom du mener at alle er sjampismeglere, så fint for deg. Jeg er uenig.

    SvarSlett
  2. Jeg glemte å legge til at meglere dessuten gir juridisk bistand :)

    SvarSlett
  3. Megling er ren svindel og står ikke i forhold til hva de leverer......godt at demokratiet fungerer slik at folk kan selge selv uten å bruke disse bandittene....

    SvarSlett
  4. Stine: Innlegget er naturligvis satt på spissen, og det finnes en og annen ærlig megler også.

    Det er forøvrig interessant at du sier at megler er nødt til å tilby timesbetaling i stedenfor provisjon: Jeg hadde nylig en megler innom fra et av norges største meglerhus, og der var det kun provisjon selvom jeg spesifikt spurte. Vedkommende sov seg kanskje gjennom bacheloren sin? Greit at det kan ta tid å selge, men all den tid megleren får 2000kr per visning så ser jeg ikke helt poenget. Resten av jobben er jo allerede gjort.

    SvarSlett
  5. Alle kan jo bygge hus selv.. Alle kan jo reparere bilen sin selv.. Men de setter det som oftest bort til fagfolk.. Lurer på hvorfor?

    SvarSlett
  6. Jeg må le av kommentaren til anonym, syntes egentlig det var et godt poeng.

    Ja, jeg skjønner at du setter det på spissen, men som student på graden bachelor i eiendomsmelger syntes jeg det er morsomt å få komme med litt av det jeg kan.

    Oppskrift finner du her om du noen gang skulle komme til å ville lage akkurat det:
    http://smittenkitchen.com/2008/07/blueberry-crumb-bars/

    SvarSlett
  7. Hahaha, fantastisk illustrasjonsbilde og jeg kunne ikke vært mer enig. Spesielt vedrørende provisjon. Når selskap som selgprivat.no gjør papirarbeidet og ordner all bullshiten for deg for en brøkdel av prisen under forutsetning at du viser leiligheten din selv, kan du begynne å lure på hva som gjør at meglerne tror de kan fortsette ta seg betalt som de gjør.

    Og hva er dette med fagfolk? Er det ikke slik at over halvparten av meglerne står i fare for å miste jobben, fordi fagfolk nettop er det de ikke er?

    SvarSlett
  8. Flott blogg du har her. Ser at du gjør grundig forarbeid med innhenting av tall og statistikker.. Historien om Ullman var flott lesning og jeg lurer på hvorfor det ikke er flere slike saker i avisene.. Har også hatt inne en megler som sier at 1 av 3 boligkjøpere ikke ønsker å gå på visning av en bolig som blir solgt privat, og at en ekstra budgiver i snitt er verd 100.000. Synes dette høres ut som noe tull meglerne har konspirert seg frem til for og lure oss til og bruke penger på deres tjenester.

    At meglerne trenger en bachelorgrad kan jeg heller ikke fatte. Har sett over fagene deres. Er noe jus der, men de har flere studiepoeng innen eiendomsmeglingsloven. Hele denne loven er fra mitt synspunkt noe tull, da denne ikke en gang trengs når en selger privat. Kjøpsloven burde holde i lange baner. Den fungerer jo på salg av alt annet..

    De 140.000 staten tar i dokumentavgift ved et boligsalg på 5.600.000 er mye bedre samfunsøkonomisk invisterte penger. Dette er i snitt mer en nok til å dekke inn gratis juridisk rådgivning til alle som måtte ha blitt lurt av alle hassardene som skal selge sin egenbolig uten og opplyse om at det er rotter i kjelleren.. Så slipper vi og sette de pengene i oljefondet..

    SvarSlett
  9. Jo takk siste anonym - enig i at det er litt snodig at kjøp og salg av bolig skal være så spesielt. Riktignok er det jo mye penger det er snakk om, samtidig bruker jo folk mer tid på å gruble og studere kjøpsobjektet når de skal ha ny vaskemaskin enn når de skal kjøpe nytt hus..

    Man kunne spandere 10,000kr på to uavhengige takstmenn som vurderte objektet, det burde jo egentlig være godt nok. Så burde det være takstmannen og/eller hans forsikringsselskap som får svi hvis det dukker opp noe som burde vært i taksten. Så kan man foreta salget av boligen selv. "Her er et rom, her er et rom, her er et vindu. Her er jammen et rom til. Nå, hva byr dere?"

    SvarSlett
  10. Helt enig! Få inn takstmann så er det safe.. Man må selvsagt også innhente opplysninger fra kommunen, men der står jo alt om regulering osv. svart på hvit. Slette bruksretter, få avklaring av konsesjonsforhold, sletting av pant osv. kan jo hvem som helst klare.. Få avklart kjøpers finansieringssituasjon er vell heller ikke så farlig. Man må jo stole litt på folk..

    Flott at staten setter krav til hvilken utdannig meglerne skal ha. Men synes også det er trist med tanke på at konkuransen blir lavere, noe som nok vil resultere i en enda høyere pris på meglertjenester frem over for de stakkarne som mener de trenger slikt..

    Skjønner at du også hater den kapitalistiske stanken som oser av disse meglerne. La oss heller stå sammen for å få inn flere kroner i statskassa i steden for meglerne allerede fulle lommer. Så kan vi gi dem til de som virkelig trenger dem. feks. flomofrene i pakistan..

    SvarSlett
  11. Hei, vent nå litt. statskassa? Greit at meglerne ikke skal få lommene full av penger, men MINE lommer kan godt være fulle. :)

    SvarSlett
  12. Hæ? Hvorfor klager du på meglerne da? Av misunnelse? Og hvorfor klager du ikke på statens beskatning i stedenfor. Når alt kommer til alt er de jo de som sitter igjen med hovedgevinsten. 140.000 i dokumentavgift +moms og skatt av meglers, fotograf, taksmann etc. lønn + skatt av fotofirma, takstfirma, meglerforetak osv.

    SvarSlett
  13. Jeg har solgt 2 hus selv. Det har vært rimelig, og vi har fått over takst begge gangene.
    Det har ikke vært noe problemer. Vi har vært nøye med å fortelle om alt positivt og negativt vi har funnet om huset. De har fått takstmann, og vi har hatt advokat som har ordnet med kontrakt etc.

    Eller så jeg en kommentar om husbygging og bilmekking.. dette kommer vel an på hva man kan, hvilke erfaringer man har og om det er noe man ønsker å gjøre. Det er ikke sikkert alle vil grise seg til for å skifte et par bremseskiver, noen klosser og overhale kaliperne.. mens andre gjør dette. Der jeg bor er det ganske lett å få tilgang til en smøregrav å stå å gjøre jobben. Sparer raskt en 5000kr på jobben. De pengene brukte vi for å reise til syden (5 pers). Det var restplasser, men turen var strålende. Da kan jeg gjerne ligge litt under bilen å skru litt. Det er logisk. Det er lett å finne dokumentasjon, og jeg kjenner folk med kompetanse hvis det er noe jeg lurer på.
    Jeg fikser alltid bilen selv, siden den er gammel - og jeg vil spare penger. Det er ikke mye jeg ikke kan gjøre på den selv. Resultatet er at jeg har ca 6-8000kr i servicekostnader på bilen hvert år. Det vil si kostnadene for filtere, registerreimer, strammehjul, vannpumper, bremser, olje etc. Det er ikke galt med den kjørelengden vi har på vår bil.

    Når det kommer til husbygging så har jeg bygd mye av de to første husene våre og på det vi bygger nå skal jeg gjøre enda mer på (halvannen etasje med kjeller).
    Jeg får gravd ut tomten (leier stor gravemaskin, som jeg kan kjøre selv). Jeg har kjøpt inn pukk, fiberduk og dreneringsrør mm. Etter dette skal jeg støpe ringmur, såle, legge ned nett og rør til vannbåren varme og så mure opp to etasjer i leca med Spenncon etasjeskillere. Takstolene med gulv kommer ferdig. Jeg strekker opp rør til en del av det elektriske, og jeg setter opp vegger, isolerer, setter inn dører og vinduer, legger klar til fiberkabel over det meste, alarmsystem kobler jeg opp med alle sensorene, jeg skal male, tapetsere, fliselegge, bygge pipa, legge sutak og takstein på taket. etc.
    Det jeg trenger hjelp til / må ha hjelp til er å koble på strøm, legge strømledninger, koble opp luft/vann varmepumpe, koble på fiberkabel, koble på vann ute, og legge alt av VVS inne, få lagt membran på deler av badene og andre våtsoner..

    Det er jo ikke noe hokus pokus å bygge hus. Gjør det du kan, og lei folk til resten. Mange ting kan man også ta kurs på, og lære litt.
    Man kan henge med fagfolk på jobb som gratis hjelper mot å lære litt ekstra. Eller man har vært med å bygd hus med andre..
    Jeg sparer uansett nesten 2,5 millioner kroner på det vi skal bygge nå. Det er penger vi kan bruke til andre ting. Vi får et MYE hyggeligere lån, og vi får mer i fortjeneste hvis vi skulle selge en dag.

    bare å legge stein i hagen sparer jeg 125 000kr på. Jeg sparer ca 150 000kr på gulvet jeg murer selv (inkludert ringmuren).
    Jeg synes det er OK å bygge hus. Det er forskellig i forhold til den jobben jeg vanligvis har. Jeg bruker det litt som avveksling, og litt som hobby. Men det er kanskje bare meg som synes det er litt gøy?

    Når jeg gjør det selv, kan jeg også bruke noen av de sparte pengene til å bygge litt dyrere løsninger. Vannbåren varme for eksempel. Det koster bare ca 4 kroner meteren for rørene.. Legger man selv, kan man legge det i alle rom til en grei pris. jeg kan sikre med med dobbel mengde drenering i bakken med en dypereliggende brønn som kan pumpe vann bort fra eiendommen hvis ledningsnettet bryter sammen ved en eventuell oversvømmelse som kan komme hvert 25 år.. greit å være på den sikre siden he he.

    Jeg er alltid av den oppfatningen av at selvgjort er velgjort. Og så mye gøy man lærer mens man holder på.

    SvarSlett
  14. Selvgjort er ofte velgjort.
    Jeg har solgt 2 hus selv. Har hatt tilstandsrapport og advokathjelp til kontrakt. Bortsett fra det har jeg annonsert på nettet og litt i aviser. Så har jeg fått solgt de til over takst begge gangene.
    Jeg har bare sagt alt det positive og negative med huset til de som ønsket å kjøpe. Så vet de hva de får, og de har vært fornøyde så langt.

    Elles så jeg noen snakket om å bygge hus. Jeg har bygd 2 hus før, og skal bygge mitt tredje nå.
    Jeg gjør alt fra å grave ut tomta, legge drenering, støpe ringmur/såle, vegger, få bestilt spenncon tak, støper en etasje til og legger på ferdige takstoler med tregulv på topp. Jeg legger rør til vannbåren varme, og legger klar trekkerør til mye av det elektriske. Jeg letter opp innervegger, setter inn vinduer/dører, jeg maler, tapetserer, legger fliser mm. Jeg gjør alt som jeg har lov og/eller kompetanse til. Resten leier jeg inn folk til. Jeg sparer ca 2,6 millioner på det jeg skal gjøre på dette huset. Det inkluderer steinlegging i hagen, anlegge plen mm.
    Det er penge som vi gjerne kan bruke til noe annet. Ferier, fritid, sportsutstyr mm.

    SvarSlett
  15. Jeg har laget en side som skal fange opp historier som dette hvor det er kjempesprik mellom forventninger og det som blir levert. Se www.meglerinfo.no

    SvarSlett
  16. Til misunnelig anonym: Er ikke misunnelig, vil bare ikke betale så mye for å selge huset. Som du selv sier, med dokavgift så blir totalutgiftene lett en kvart million bare for å skifte bolig. DET er hårreisende. Man skulle tro Norge var tjent med at folk flytter på seg om nødvendig, altså fleksibel arbeidskraft som er mobil og har høy grad av omstillingsevne. Det skjer jo ikke med dagens løsninger.

    Og til husbyggeranonym: Jeg er imponert! All ære til deg! :)

    Are: Skal sjekke ut siden, den ser bra ut!

    SvarSlett

Søk i bloggen