fredag 15. juli 2011

Tenk På Barna I Afrika

Hm, hvor var det jeg la mobiltelefonen igjen? Nei vent. Jeg har jo ikke mobil.
Jeg er glad i uttrykket "Tenk på barna i Afrika". Det kan brukes til det meste, og er spesielt godt egnet til å stoppe kjeften på folk som bitcher om ubetydelige problemer til folk som overhodet ikke er interessert (for eksempel meg).

I disse dager er uttrykket ekstra i vinden, da barna i Afrika må klare seg med svært lite smør på skiva. Skal vi være pinlig nøyaktige har de vel ikke skive heller. Tørken i Somalia skaper umenneskelige forhold, og landet har over to millioner mennesker som har behov for en eller annen form for assistanse.

Jeg måtte si Tenk På Barna I Afrika til meg selv tidligere i dag, da jeg lot meg irritere over alle raringene som skriver kommentarer i Dagbladets diskusjonsforum. Flere forvirrede mennesker samlet på et sted skal man lete lenge etter.

På den positive siden kan det tyde på at forholdene i Helse-Norge er bedre enn først antatt. Skal man dømme etter et tilfeldig utvalg innlegg under Dagbladets artikler, er det nemlig helt tydelig at de fleste innsatte hos landets mange mentale institusjoner har permanent tilgang til internett. Uansett, poenget er at hvis ditt største irritasjonsmoment er rare folk på internett, så har du det kanskje ikke så aller verst?

Så neste gang noen skriver i Dagbladets kommentarfelt at de irriterer seg over ANDRE folk som skriver i Dagbladets kommentarfelt, da kan du si Tenk På Barna I Afrika! De har ikke internett, så de kan ikke delta på diskusjonsforum. Faktisk kan de ikke skrive, så de kan ikke skrive en klage og sende som brev heller.

Som du skjønner er det ikke så lett å være sint på verden hvis du er ung i Afrika. Hvis du leser noe kjipt i avisa ved frokostbordet så..nei vent.. Du kan jo ikke lese. Og strengt tatt har du vel ikke frokostbord. Og ingen frokost heller...

Så med fare for å gjenta meg selv, Tenk på Barna i Afrika. Du kan gi din støtte f.eks hos Redd Barna.

Foto: ROBERTO SCHMIDT / AFP / SCANPIX

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen