torsdag 7. april 2011

Vekk meg når vi er fremme!

Zzzzzzz...
En britisk rapport avslører at halvparten av pilotene i flyselskapet Easyjet sliter med utmattelsesproblemer.

Journalistene blir bare verre og verre. Nå er det en artikkel om at to personer sovnet samtidig på et fly fra EasyJet. Hva i all verden er nyhetsverdien i det? Jeg er selv glad i å sove når jeg er ute og flyr, men jeg ringer da ikke VG av den grunn.

Var begge på jobb sa du? Jo jo, et par flyvertinner sovner på jobb, det er slikt som skjer. Mye slitsomme passasjerer vet du. Å gå rundt og rope "kaffe? te?" i timesvis kan slite ut den beste. Ikke flyvertinner sier du? Piloter? Jaha. Et ærverdig yrke. Litt som bussjåfør bare at man kjører lengre og stopper sjeldnere. Jeg husker en gang når jeg var liten og fikk komme inn i cockpiten og så.. say what? SOVNET BEGGE PILOTENE SAMTIDIG?

Ok. Rygg litt nå, muttern. ("skal vi se gire litt, så clutche.." *KRRRSSøønsh* "hellandussen, først clutche og så gire" *wrrrn, vroom, vrrooooooooKADUNK* "Oi, postmannen er tidlig ute i dag..Hm, spørs om han blir litt forsinket nå..")

Jeg tror vi må ta det fra begynnelsen. Det begynte visstnok med at den ene piloten skulle ta seg en powernap. Seriøst? Er de ikke to piloter for å sikre at noen fortsatt styrer flyet hvis det skjer noe med han andre løken? Hvis en av pilotene sover halvparten av turen så forsvinner jo litt av vitsen. Spesielt hvis han andre også sovner. Da er det bare vitsen igjen.

Neidaså, men dette går fint. Dagens moderne fly vettu, de flyr seg nesten selv. GPS og autopilot og alle greier. Pilotene har alt utstyr som tenkes kan, jeg vet knapt hva det neste skulle blitt. Vel ok, kanskje seter som kan vippes helt tilbake. Og en vekkerklokke da.

Relatert artikkel: To piloter sovnet samtidig ved spakene(vg)
Foto: ukjent

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen